Bilsalget i november

jan - nov 51.398 31.500 13.698 13.958 1,9%
Lastbiler nov 510 449 125 209 67,2%
jan - nov 6.544 6.246 3.110 2.556 -17,8%

Bilsalget fortsætter sin årelange optur. I november voksede personbilssalget med hele 45 procent sammenlignet med november 2009. Det er bl.a. leasing der er med til at trække salget frem, og antallet af leasingbiler blev i november tæt på fordoblet i forhold til sidste år. Også varebilsmarkedet synes med en fremgang på 21 procent for alvor, at være ved at rejse sig efter en historisk krise.

2010 fortsætter kursen mod at kunne placerer sig i top 10 når det gælder salget af nye biler. 13.125 nye personbiler blev indregistreret i november, og herfra var 4.619 leasede. Med en samlet leasingandel på 35% var mere end hver tredje personbil altså leaset og antallet af leasede biler voksede med 97 procent sammenlignet med november 2009.

”Personbilssalget er nu steget 12 måneder i træk, og tallene for november understreger det stærke marked. Det er tydeligt at ikke mindst leasing, med en nærmest eksplosiv vækst i forhold til sidste år er med til at trække markedet fremad, men også det traditionelle bilkøb er i vækst. Vi forventer dog at leasing også i 2011 får en fortsat stigende del af markedet” siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

Det er fortsat de mindre biler, der fylder i salgsstatistikken, og det forventer Bent Mikkelsen ikke vil ændre sig – dog med december som en markant undtagelse:

”Vi har hele året kunnet se, at ikke mindst de mindre biler har solgt rigtigt godt. Det er en europæisk tendens at forbrugerne ønsker de lidt mindre biler, men den er ekstra kraftig i Danmark – ikke mindst på grund af indretningen af vores afgiftssystem. December er dog traditionelt højsæson for salget af firmabiler, så her forventer vi, at det er de noget større biler, der kommer til at dominerer salgslisterne”, siger Bent Mikkelsen.

Varebiler udbygger fremgangen.
For tredje måned i træk går varebilssalget ikke bare frem, men øger tillige vækstraten i forhold til den foregående måned. Således steg salget af varebiler med 21 procent i november sammenlignet med samme måned sidste år.

”Fremgangen på varebilsmarkedet er særdeles positiv og er med til at understrege, at vi nu ser vækstrater på over 20 procent er et klart signal om at virksomhederne er ved at få investeringslysten tilbage. Når, det så er sagt så kommer fremgangen på baggrund af et historisk lavt niveau, og både salget i november og det samlede salg på årsbasis er historisk set fortsat meget lavt, men udviklingen går helt klart i den rigtige retning”, siger Bent Mikkelsen.

Lastbiler fortsat frem.
Nyregistreringerne steg ligesom person- og varebilssalget i november. Fremgangen blev på 67 procent sammenlignet med samme måned sidste år, og der blev i alt registreret 232 nye lastbiler.

”Lastbilsmarkedet fortsætter bedringen, men salget i 2010 er stadigt et godt stykke under sidste år og selvom den procentvise fremgang er høj, så kommer vi fra et meget lavt niveau. Men det er meget positivt, at vi nu igennem flere måneder har set en betydelig vækst i antallet af nyregistreringer. Det giver håb om, at 2011 kan være året hvor vi også for lastbilernes vedkommende kan aflyse krisen”, slutter Bent Mikkelsen.

Adm. direktør Bent Mikkelsen, tlf. 39 16 23 23
Chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, 39 16 23 23 eller 26 23 94 43