Bilsalget i september

Lastbiler sep 650 276 520 340 -34,6%
jan - sep 5.178 2.838 2.114 2.777 31,4%

Bilsalget stiger stadig

Hverken valgkampen eller uroen omkring Grækenland kunne holde danskerne væk fra bilhusene i september. I samme måned som nationen gik til valg blev der solgt 13.834 personbiler, og det er en stigning på 2% i forhold til det ellers også store salg i september 2010. Varebilerne kunne med et salg på 2.322 stk. præstere en fremgang på hele 52,1%, i forhold til samme måned sidste år, hvilket dog skal ses i lyset af det forholdsvist beskedne varebilsmarked i 2010.

Danskerne vil fortsat have nye biler. Det står klart, efter at personbilssalget i september voksede for 22. måned i træk og dermed ikke lod sig påvirke af hverken folketingsvalget eller den økonomiske uro på de internationale børser. Salget af nye personbiler lå to procent højere i september 2011. Det understreger at bilsalget pt. er blandt de absolut stærkeste nøgletal – både når det gælder virksomhedernes investeringer såvel som det private forbrug.

"Personbilssalget fortsætter med at vise styrke. Vi kan i september se, at specielt leasing – både til virksomheder og private er noget af det, der er med til at drive salget frem. Det står godt i tråd med en udvikling, hvor flere forbrugere i stigende grad ønsker sikkerhed for de månedlige omkostninger", siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

Han forventer, at også 4. kvartal vil udvikle sig positivt.

"Årets sidste måneder er traditionelt højsæson for salget af firmabiler, og selvom der allerede er solgt mange biler i løbet af året, ser vi klare indikationer i markedet på, at firmabilssegmentet vil følge den samme udvikling som det øvrige bilsalg, og dermed være medvirkende til, at 2011 formentlig bliver blandt de bedste bilår i Danmark nogensinde", siger Bent Mikkelsen.

Varebilssalget i fuld fart frem
Varebilsmarkedet er fortsat langt fra niveauerne i 2006 og 2007, men efter at have været underdrejet langt ind i 2010 er salget af varebiler for alvor kommet i gang i 2011. Den udvikling fortsatte i september, hvor 2.322 nye varebiler kom på gaden. En stigning på hele 52,1 procent sammenlignet med september 2011.

"Erhvervslivet – og nok især de små og mellemstore virksomheder – er i dag stort set alene tilbage på dette marked. De fleste private købere forsvandt fra varebilsmarkedet efter afgiftsomlægningen i 2007, og netop derfor vidner den kraftige vækst om, at erhvervslivet i høj grad investerer i ny transport og lavere daglige driftsomkostninger", siger Bent Mikkelsen.

Lastbilsalget lidt tilbage
I september faldt indregistreringen af nye lastbiler med 34,6 procent. 340 nye lastbiler blev indregistreret mod 520 i september 2010.

"Tilbagegangen er den første i lang tid for dette marked og giver naturligvis anledning til bekymring. Imidlertid er netop lastbilsmarkedet meget anderledes og et køb ses reelt først i statistikken et halvt år efter, at der er indgået en aftale, da lastbiler stort set udelukkende bygges på bestilling. Derfor kan der være særlige grunde til faldet, og vi skal nok afvente udviklingen i endnu et par måneder før vi kan vurdere om der er tale om en decideret tendens", slutter Bent Mikkelsen.

Chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, på tlf. 26 23 94 43

09-2011.xls