Bilsalget i september

jan - sep 11.095 17.014 17.368 17.236 -0,8%
Lastbiler sep 520 340 248 369 48,8%
jan - sep 2.114 2.777 2.933 2.547 -13,2%

Salget af nye personbiler stiger fortsat. I september rullede 14.585 personbiler ud på de danske veje for første gang, og det var en stigning på 4.8 procent i forhold til samme måned sidste år. Salget af erhvervsbiler, der ellers ikke har kunnet holde trit med væksten hos personbilerne, gik ligeledes frem i september. Der blev indregistreret 16,6 procent flere varebiler og 48,8 procent flere lastbiler end i september 2012.

”Personbilsmarkedet fastholdt i september den fremgang, der har præget de første måneder af 2013. Det er en positiv udvikling i lyset af, at sammenligningsgrundlaget er ganske højt. Dermed oplever vi i øjeblikket, at vi får flere nye biler ind i bilparken, og det er til gavn for både miljø, klima og sikkerhed”, siger chefkonsulent hos De Danske Bilimportører Tejs Laustsen Jensen.

Han glæder sig samtidig over, at det særligt er de private forbrugere, der er med til at trække salget af nye biler op.

"Vi har generelt set at bilmarkedet igennem de sidste par år har klaret sig fornuftigt. Det har skabt forudsigelser om, at en forbedret samfundsøkonomi ikke ville smitte af på bilsalget. Septembers tal understreger, at det fortsat er en pæn efterspørgsel fra privatforbrugene, der driver markedet frem. Sammenholdt med de øvrige økonomiske indikatorer, gør det, at vi ser optimistisk på udviklingen i resten af 2013”, siger Tejs Laustsen Jensen.

Varebiler i stort hop fremad
Markedet for varebiler kunne efter en et par måneder med tilbagegang registrere fremgang i september. Et salg på 2.035 nye varebiler gav en vækst på 16,6 procent i forhold til september 2012. Fremgangen var så kraftig, at den rettede op på den samlede salgsudvikling i årets første 9 måneder. Antallet af nye indregistreringer er nu kun 0,8 procent under niveauet fra samme periode sidste år.

”Fremgangen i varebilssalget er meget velkommen. Dels sender det et signal om udviklingen i de små og mellemstore virksomheder, og dels retter den op på markedet, der ellers har haft det lidt svært efter sommerferien. Samlet set betyder det også, at vi begynder at nærme os et marked, der er på niveau med vores forventninger, nemlig cirka samme antal nyregistreringer som i 2012,” siger Tejs Laustsen Jensen.

Lastbiler i pludselig stigning
Indregistreringen af nye lastbiler steg i september med 48,8 procent. Der blev indregistreret 369 nye lastbiler – en fremgang fra 248 i september 2012.

"Det er en meget positivt udvikling vi oplever i september, omend vi skal huske, at tallene er små, så procenterne hurtigt kommer til at se meget voldsomme ud. Markedet er fortsat lavt, men med fremgangen i september er der håb om, at markedet endelig er ved at stabiliserer sig, og det vil vi følge tæt i de kommende måneder,” slutter Tejs Laustsen Jensen.

Chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, på tlf. 26 23 94 43

09-2013.xls