Cecilie Skjelmose / 5. december 2018

Analyse: november måneds samlede bilsalg

Den 2. december udsendte vi pressemeddelelse om personbilsalget. Denne analyse indeholder statistik og kommentarer på salget af de grønne biler (elbiler og plug-in hybrider), varebiler, lastbiler og busser.


Elbiler og plug-in hybridbiler 
214 elbiler kom ud at køre på de danske veje i november. Med dem er vi nået op på 1.312 elbiler i år – dobbelt så højt som sidste år, men stadig et meget lavt antal i forhold til konventionelle biler. Det kan skyldes, at der stadig er usikkerhed forbundet med afgifterne, som endnu er uafklaret, hvorvidt de stiger eller forbliver på samme niveau som i dag her til januar. 

Importørerne melder om en stigende interesse for elbilerne, der kommer mange flere typer af elbiler i forskellige størrelser allerede i 2019 og det store klimafokus, der er kendetegnet for tiden, skubber også i den rigtige retning. Men hvis vi for alvor skal have sat skub i salget af elbiler, kræver det for det første, at politikerne får lukket aftalen om, at bilerne ikke stiger i afgifter fra januar. Og efter et valg skal der det lange lys på: vi bør afskaffe registreringsafgiften på de grønne biler og indføre tekniske parametre som energieffektivitet og vægt, som skal opkræves løbende som vi kender det i dag med de grønne ejerafgifter. Vi kalder det fremtidens afgifter til fremtidens biler,” uddyber direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen. 

Plug-in hybridbiler eller opladningshybrider, som de også kaldes, har været populære i år. I november fik 230 nummerplader på og vi er nu nået op på 3.028 for hele året. Sammenlignet med hele sidste års salg på 621, er der tale om en markant vækst. Modsat bør vi have mange flere på vejene de kommende år, hvis vi skal nå regeringens ambitiøse målsætninger. 

Det er bestemt positivt, at mange danskere har taget de grønnere opladningshybridbiler til sig i år. De kan være en fornuftig trædesten på vejen mod de rene elbiler, da frygten for at løbe tør for strøm ikke eksisterer, men samtidig kan man øve sig i el-teknologien og blive mere fortrolig med den, så den næste bil måske bliver en ren elbil. Men ligesom med elbilerne, mangler der også kendte og stabile rammevilkår for opladningshybriderne – det ville for alvor rykke ved salget af de grønne biler i fremtiden,” fortæller direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

Varebiler
I november kom der 3.200 nye varebiler ud at køre. Det er 228 biler mindre end sidste år i november: altså et minus på knap 7%. Det har dog ikke den store betydning, da de seneste par måneder har ligget et stort stykke over sidste års niveau. 

Den mest solgte varebil i november blev Fords Transit Custom med 419 solgte, som blev efterfulgt af Mercedes-Benz Sprinter med 245 og Vito med 187 styk. 

I løbet af året er der kommet 31.131 varebiler på vejene mod 32.551 sidste år i samme periode, så vi er fortsat 4% lavere i år. Derfor er konklusionen også: niveauet er generelt lidt lavere end sidste år, men det er stadig ’indenfor skiven’, så De Danske Bilimportører er positive og ser stadig et højt niveau.

November blev endnu en fin måned for varebilsalget. For selvom der er et lille minus i forhold til sidste års salg i november, er året stadig ganske pænt med – vi ligger kun et lille stykke under sidste år og regner da også med at lande tæt på sidste års høje niveau ved årets udgang,” udtaler Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.

Lastbiler
431 nye lastbiler blev det til i november: præcis samme niveau som sidste år i november (+1,5%). Ser man på hele årets lastbilsalg, har 4.702 nye lastbiler fået nummerplader på i 2018 – fuldstændig lineært med sidste års antal på 4.647 (+1%). Konklusionen er derfor, at lastbilsalget er stabilt på et ganske højt niveau, og at vi lander på samme niveau som sidste år.

Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen siger:

Årets lastbilsalg er på et meget stabilt og højt niveau og med en fin november oveni, kan vi kun være glade hos De Danske Bilimportører. Vi har desuden store forventninger til, at vi slutter med et flot årsresultat som sidste år.”

Busser
34 nye busser kom ud at køre i november. Dermed er årets bussalg nået op på 517 busser – vi er altså et godt stykke under sidste års rekordhøje bussalg på 803 i samme periode.

Toplister
Vedhæftet finder du top-10-lister for de enkelte segmenter (personbiler), top-20-liste over mest solgte personbiler, top-10-liste over mest solgte modeller blandt varebilerne i november samt de detaljerede rapporter.

Kildeangivelse 
Alle gengivelser af data og oplysninger bedes kildeangives med: De Danske Bilimportører.

Yderligere oplysninger
Direktør Gunni Mikkelsen på tlf. 3136 1041 eller gmi@bilimp.dk
 

Andre aktuelle nyheder:

17. januar 2021
For­bud mod lea­sin­gre­k­la­mer bry­der EU-ret
Børsen har d. 17. januar 2021 bragt artiklen ” Forbud mod leasingreklamer bryder EU-ret”.

Artiklen belyser de negative effekter som nye bestemmelser i markedsføringsloven har for bilbranchen og tager udgangspunkt i et notat som De Danske Bilimportører har fået Liga Advokater til at udarbejde.
15. januar 2021
Høringssvar: Lovforslag til ændring af registreringsafgiftsloven
De Danske Bilimportører har fredag d. 15. januar indgivet høringssvar til lovforslag til ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven ligningsloven og forskellige andre love, der skal udmønte den politiske aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om grøn omstilling af vejtransporten.
7. januar 2021
Varebilerne har haft et rigtigt pænt 2020
I december blev der indregistreret 3.658 nye varebiler, hvilket er en stigning på 29,7 procent i forhold til december 2019. Til gengæld gik både lastbilerne og busserne væsentligt tilbage.
>