Bilsalget i april 2019

Af Sara Louise Gabrielsen

1. maj 2019

De første fire måneder af 2019 er forløbet rigtig flot. Der er i år solgt 82.468 personbiler, hvilket er en fin pæn stigning på knap 9 procent i forhold til sidste år, hvor der blev solgt 75.684 personbiler i samme periode.

Der har som bekendt været udsigt til afgiftsstigninger på en lang række bilmodeller. Det har fået forbrugerne til at købe biler i februar og marts, der er således ikke noget at sige til at bilsalget i april er noget lavere end i forhold til året før. Personbilsalget for april, nåede op på 16.183 nye personbiler. Sidste år i april blev der solgt 18.713 nye personbiler, så specifikt for april er der tale om et fald på 13,5 procent. 

Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen uddyber:   
Samlet set på årets første fire måneder, kan vi konkludere, at salget fortsat er på et ganske højt og på et meget tilfredsstillende niveau. April måneds personbilsalg har givetvis været præget af påsken samt det forhold at måneden før var rekordagtig høj. Men igen, hvis vi blot sammenligner de seneste fire måneder med samme periode sidste år, er vi fuldstændig på højde med 2018 og endda en knap 9 procent over.” 

Elbiler, opladelige biler (plug-in) og alm. hybridbiler 
I april er der solgt 458 elbiler, hvilket er en stigning på hele 239 procent, sammenlignet med sidste års salgstal, som lå på 135 elbiler i samme periode. Det er dog gået et mindre skridt tilbage for plug-in hybridbilerne. Der er i april 2019 kommet 170 plug-in på de danske veje, sammenlignet med sidste år er det et fald på cirka 45 procent. Trods det mindre salg i plug-in hybriderne, er det samlet salg for både elbiler og plug-in hybrider i årets første fire måneder meget højere end i samme periode 2018.

De første fire måneder af 2019 viser, at de grønnere biler for alvor er begynder at sætte sit præ på det danske marked. Salget for elbiler og plug-in hybrider i årets første fire måneder ligger samlet på 2.855, hvilket er en stigning på 92 procent sammenlignet med de 1.490 elbiler og plug-in hybrider der blev solgt i januar – april sidste år. 

Det er bestemt positivt, at mange danskere har taget de grønnere biler til sig og importørerne melder ligeledes om en stigende interesse for elbilerne. 2019 byder på mange flere typer af elbiler i forskellige størrelser og det store klimafokus, der er kendetegnet for tiden, skubber også i den rigtige retning. For at kunne fortsætte den positive udvikling og dermed for alvor sætte skub i salget af de grønne biler, kræver det at der sikres langsigtede rammevilkår. Efter et valg skal det lange lys på: vi bør afskaffe registreringsafgiften på de grønne biler og indføre tekniske parametre som energieffektivitet og vægt, som skal opkræves løbende som vi kender det i dag med de grønne ejerafgifter. Vi kalder det fremtidens afgifter til fremtidens biler" udtaler direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.                    

Top 3 over bedste solgte mærker i perioden 1. januar – 30. april 2019 indenfor drivkraft el og plug-in hybrid.

Salget af almindelige hybridbiler (som ikke kan oplades) klarer sig næsten identisk med sidste års salg. Der blev nemlig solgt 711 hybridbiler i april 2019, hvor der sammenlignet med april sidste år blev solgt 688 hybridbiler. Altså et flot salg igen i år, men med en lille stigning på knap 3 procent i forhold til samme periode sidste år.

Leasing
Den positive leasingudvikling fortsætter i 2019. Der er nemlig allerede indregistreret 21 procent flere leasingbiler i 2019 end i 2018 (både privat og erhvervsleasing). Tallet er steget fra 25.515 biler i januar - april 2018 til 30.741 biler i samme periode i år. Den positive udvikling ses blandt andet i lyset af, at forbrugeren har fået mere tillid til leasing marked. 
 
Deles tallene op i hhv. privat- og erhvervsleasing, ses der en procentvis ændring på hele 42 procent for privatleasing, da tallet er steget fra 6.338 biler i 2018 til 8.987 biler i 2019. Erhvervsleasing har ligeledes haft en positiv udvikling siden sidste år, der har været en pæn stigning på 13 procent, da salget er steget fra 19.177 biler sidste år til 21.754 biler i år.  

Fokuseres der på salget i april, har privatleasing haft en positiv fremgang og erhvervsleasing har haft et mindre fald, sammenlignet med april sidste år. Privatleasede biler er steget med hele 26 procent, fra 1.628 biler i april 2018 til 2.043 biler i år. Erhvervsleasing har haft et mindre fald på 6 procent, da der blev solgt 4.935 i år sammenlignet med 5.264 sidste år. 

Segmenter


Top 3
Top 3 over de mest solgte bilmodeller for april ligger meget tæt. Ford Focus sniger sig ind på 1. pladsen med et salg på 553 biler. Lige i hælene indtager Citroen C3 og Skoda Octavia en delt 2. plads begge med et salg på 525 biler. 

Månedens mest populære bilmærke bliver igen Volkswagen med et flot salg på 2.369 biler. Skoda indtager 2. pladsen med et salg på 1.463 og på en 3. plads kommer Ford med et salg på 1.255 biler. 

Top 10-lister
Vedhæftet finder du top 10-lister for de enkelte segmenter (personbiler) og top 20-liste over mest solgte biler.

Kilde
Pressemeddelelsen er baseret på tal fra Motorstyrelsens datakørsel fra d. 27. april 2019 og De Danske Bilimportørers egne registreringer til og med 30. april 2019 - præcisionen antages at være på mere end 99,9 procent. 
Vores pressemeddelelse om salget af varebiler, lastbiler og busser følger mandag d. 6. maj efter Motorstyrelsens datakørsel med de konsoliderede tal.

Kildeangivelse 
Alle gengivelser af data og oplysninger bedes kildeangives med: De Danske Bilimportører.

Yderligere oplysninger
Direktør Gunni Mikkelsen, på tlf. 3136 1041 eller gmi@bilimp.dk