Bilsalget i juli 2019

Af Sara Louise Gabrielsen

1. august 2019

Der er i årets første syv måneder kommet 138.954 nye personbiler ud på de danske veje, hvilket er 1,3 procent over, de 137.175 biler som blev solgt i den samme periode i 2018. Bilsalget følger dermed i høj grad de samme tendenser som året før, jævnfør figur 1. 

Juli er kendt for at være en måned hvor bilsalget er en smule lavere end resten af året. Der er i juli 2019 indregistreret 16.713 nye biler. Til sammenligning blev der i juli 2018 indregistreret 16.449 biler, dermed er juli 2019 fuldt ud på niveau med sidste års salg i juli. 

Samlet set på året, kan vi konkludere, at salget fortsat er ganske højt og meget tilfredsstillende. Bilsalget drives frem af grundmekanismer i samfundsøkonomien, derfor forventer vi fortsat at bilsalget bliver på nogenlunde samme niveau som det forgangene år” Det forklarer Gunni Mikkelsen, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

Elbiler, opladelige biler (plug-in) og alm. hybridbiler
Salget af elbiler ligger fortsat væsentligt højere end i 2018, der er dog sket et fald i salget af elbiler i forhold til sidste måned, hvor salgstallet nåede rekordhøjt op. I løbet af de første syv måneder er der blevet solgt 2.853 elbiler, hvor der kun blev solgt 575 elbiler i samme periode sidste år – det er knap 5 gange så mange.

I juli måned har 264 nye elbiler fået nummerplade på, hvilket er stigning på lidt over 417 procent i forhold til de 51 elbiler der blev solgt i juli måned sidste år. De fine tal værner om, at langt flere begynder at tænke grønt når de skal købe ny bil, og der er sket en flot udvikling hvis man sammenligner med 2018. 

Plug-in hybridbiler (opladningshybrider) har, modsat elbilerne, taget et lille skridt tilbage denne måned. I juli er der blevet solgt 278 plug-in hybridbiler, hvor der sidste år blev solgt 374. Det resulterer i et fald på 25 procent. Til gengæld er salget af plug-in hybridbiler i løbet af de første syv måneder af 2019 fuldt ud på niveau med de første syv måneder i 2018. I 2019 er der, indtil videre, blevet solgt 2.033 plug-in hybridbiler hvor der i samme periode sidste år blev solgt 2.027 plug-in hybridbiler. 

Markedet for grønne biler er klart stigende, og det samme er danskernes opmærksomhed mod grønne alternativer. Udviklingen skyldes primært, at udbuddet er blevet lidt større, og at bilerne nu er kommet ned i en pris, der er til at betale for flere – det gør dem til et attraktivt og grønnere alternativ for private forbrugere. For at der kan komme yderligere fremdrift, har forbrugerne og branchen brug for at politikerne sikre, også på længere sigt, nogle stabile rammer, så vi ved, hvornår og hvordan vi skal investere i teknologien” udtaler direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

Top 3 over de bedst solgte mærker i perioden 1. januar – 31. juli 2019 indenfor drivkrafttyperne el og plug-in hybrid.


Almindelige hybridbiler (som ikke kan oplades) har i juli 2019 opnået et fint salg på 680 hybridbiler, det er 4 procent flere end juli sidste år, hvor der blev solgt 652 hybridbiler. De første syv måneder af 2019 byder på en stigning i salget på lidt over 15 procent, sammenlignet med sidste år. Fra januar til og med juli i år blev der nemlig solgt 5.948 hybridbiler, hvor der i de første syv måneder af 2018 blev solgt 5.145 hybridbiler.

Segmenter

Leasing
I juli er andelen af leasede biler ud af totalsalget helt oppe på 31 procent og dermed er vi 3 procent højere end sidste års andel i juli. Leasing er igen blevet et attraktivt valg og vi er nu oppe på et tilfredsstillende niveau.

Erhvervsleasing står for 24 procent af juli måneds samlede salg, mens privatleasing står for 12 procent ud af det samlede salg i juli. Fordelingen mellem leasing til erhverv og privat er hhv. 71 procent og 29 procent.

Top 3
Månedens mest solgte bil går denne måned til Nissan Qashqai, med 654 stykker solgt. På en tæt 2. plads finder vi Citroen C3, som der er blevet solgt 651 stykker af i juli måned. Den sidste bil der indtager podiet, er Volkswagen Polo, med 510 solgte biler.

Volkswagen er det bedst solgte mærke i juli, med 2.377 solgte biler. På en flot 2. plads ligger Peugeot, hvor 1.522 biler har fået ny nummerplade på. Toyota og Citroen deler en 3. plads med 1.289 biler solgt i juli måned. 

Kilde
Pressemeddelelsen er baseret på tal fra Motorstyrelsens datakørsel fra søndag d. 28. juli 2019 og De Danske Bilimportørers egne registreringer til og med 31. juli 2019 - præcisionen antages at være på mere end 99,9 procent.
Vores pressemeddelelse om salget af varebiler, lastbiler og busser følger mandag d. 5. august efter Motorstyrelsens datakørsel med de konsoliderede tal.

Kildeangivelse
Alle gengivelser af data og oplysninger bedes kildeangives med: De Danske Bilimportører.

Yderligere oplysninger
Direktør Gunni Mikkelsen, på tlf. 3136 1041 eller gmi@bilimp.dk