Danmark er, siden november 2022, blevet 7.840 nye ladepunkter rigere. Det har bragt antallet af offentlige ladepunkter i Danmark op på 16.520. Selvom det går stærkt med udbygningen af ladenetværket, skal der endnu mere fart på.

Danmarkskortet fik fra november 2022 til november 2023 7.840 nye offentlige ladepunkter. Ved udgangen af november måned sidste år var der i Danmark 8.680 offentlige ladepunkter. Antallet var ved udgangen af november måned 2023 vokset til 16.520 offentlige ladepunkter, hvilket svarer til en procentvis fremgang på 90 procent.

I samme periode blev antallet af lynladepunkter fordoblet. I november 2022 var der 738 offentlige lynladepunkter på Danmarkskortet. I november 2023 var der kommet 756 nye lynladepunkter til, hvilket betød, at antallet voksede til 1.494 lynladepunkter. Det svarer til en procentvis fremgang på 102 procent.

I samme periode voksede salget af elbiler med 77 procent. Da tilgangen af nye ladepunkter var procentvist højere end tilgangen af nye elbiler, betød udviklingen, at der var færre biler per ladepunkt i november 2023. I november 2022 var der 12 elbiler per ladepunkt, og dette tal var faldet til 11 elbiler per offentligt tilgængelige ladepunkt i november 2023.

Samme udvikling gjorde sig gældende blandt lynladepunkter, hvor udviklingen også var større end væksten i bestanden af elbiler. Det førte til, at færre biler måtte deles om lynladepunkterne. I november 2023 måtte 126 elbiler deles om hvert offentligt tilgængelige lynladepunkt, hvilket er en klar forbedring fra november sidste år, hvor hele 144 elbiler måtte deles om hvert offentligt tilgængelige lynladepunkt. Selvom udviklingen over det seneste år har gjort det nemmere at være elbilist i Danmark, så skal der fortsat mere fart på udbygningen af ladenetværket:

“De mange nye ladestandere i Danmark er gode nyheder for den grønne omstilling. Når det bliver lettere at lade, vil elbilen også passe ind i hverdagen hos flere danskere. Derfor er det også vigtigt, at den positive udvikling hidtil ikke bliver en sovepude. Der kommer endnu mere fart på elbilsalget de kommende år, så der skal ladeinfrastrukturen kunne følge med,” siger Mads Rørvig, Adm. Direktør for De Danske Bilimportører.

Udbygning af ladeinfrastrukturen er en vigtig del af den grønne omstilling

Der er fart på elektrificeringen af bilsalget i Danmark 2023, og det stiller krav til den offentligt tilgængelige ladeinfrastruktur. Derfor har De Danske Bilimportører foreslået, at danskerne skal have laderet. Forslaget kræver at landets kommuner aktivt sikrer opstilling af ny ladeinfrastruktur, hvis en borger med ladebehov efterspørger det. Dette skal ske gennem kommunale udbud, som private aktører kan byde ind på. Det har til formål at opsætningen af ladestanderne finansieres af private aktører, og at alle danskere får adgang til opladning i nærheden af deres bopæl.

Læs mere om vores forslag om laderet her.

Yderligere oplysninger

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilproducenternes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas.

Kildeangivelse

De Danske Bilimportører, bilstatistik.dk, Zapup.eu Chargex Analytics

Pressefoto

Klik her