September bød på endnu en vækst i bilsalget for 9. måned i træk. Elbilsalget fordoblet ift. sidste år.

Danmark blev 14.885 nye personbiler rigere i september, hvilket er en fremgang på 14 procent i forhold til samme måned sidste år. Udviklingen gjorde september til den 9. måned i træk med vækst i antallet af nyregistreringer. Siden januar har bilsalget, måned for måned, været større end samme måned året forinden. I tredje kvartal voksede antallet af nye biler med 12 procent, hvor der blev indregistreret 39.679 antal biler mod 35.578 biler i tredje kvartal 2022. År til dato er der blevet nyregistreret 123.998 biler, hvilket udgør en fremgang på 14 procent.

”Ved årets begyndelse var der stor usikkerhed omkring, hvad vi kunne forvente af bilåret 2023, men vi er blevet positivt overraskede over udviklingen i de tre første kvartaler og forventer nu et totalmarked for 2023 på over 170.000 biler hvilket er en væsentlig forbedring fra 2022, hvor niveauet var knapt 150.000 biler” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

Elbilsalg fordoblet – men udvikling kan stagnere 

Elbilsalget udgjorde 6.360 stk. i september 2023 mod 3.006 stk. i samme periode sidste år. Elbilerne og plug-in hybrider udgjorde med 51 procentover halvdelen af de nye biler i september. hvilket betyder, at hver 2. nye bil i Danmark var opladelig. For tredje kvartal var andelen af elbiler biler på 37 procent, hvilket var en markant udvikling i forhold til 3. kvartal af 2022, hvor 21 procent af de registrerede biler var elbiler. År til dato er der kommet 40.809 nye elbiler ud på de danske veje.

Det stigende antal lav- og nulemissionsbiler er positivt for den grønne omstilling, men der foreligger en stor risiko for, at der kan ske en opbremsning i udviklingen i forbindelse med de kommende afgiftsstigninger i 2026:

”Vi frygter, at andelen af solgte elbiler vil stagnere i det næste stykke tid. Der mangler lige nu et større udbud af elbilmodeller i en billigere prisklasse, og der er udsigt til, at elbilerne bliver dyrere hver år pga. afgifter, og særligt fra 2026 hvor afgiften stiger markant. Vi håber derfor, at politikerne vil holde afgiften på elbiler i ro, så danskerne fortsat kan være i med til den grønne omstilling af bilparken.” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

Top  10 solgte biler september 2023

Placering Mærke Model Antal
1 Tesla Model Y 2.389
2 Peugeot 208 666
3 Opel Corsa 455
4 Ford Mustang Mach-E 342
5 Ford Kuga 338
6 Citroen C3 329
7 Skoda Enyaq iV 306
8 Nissan Qashqai 265
9 Volkswagen Polo 239
10 Polestar 2 238

Top  10 solgte elbiler september 2023

Placering Mærke Model Antal
1 Tesla Model Y 2.389
2 Ford Mustang Mach-E 342
3 Skoda Enyaq iV 306
4 Polestar 2 238
5 Audi Q4 e-tron 182
6 Volvo XC40 169
7 Volkswagen ID.4 167
8 BMW IX1 139
9 Mercedes-Benz EQA 139
10 BMW IX 132

 

Pressefoto

Klik her

Kildeangivelse

Gengivelse af pressemeddelelsens tekstindhold bedes kildeangivet: De Danske Bilimportører

Gengivelse af tal og statistikker bedes kildeangivet: Bilstatistik.dk


September måned byggede videre på den fremgang i bilsalget, der har været siden årsskiftet, hvor der måned for måned har været generelle stigninger i antallet af nye biler. De 14.885 nye biler i september var en stigning på 14,4 procent sammenlignet med samme måned i 2022. I løbet af tredje kvartal blev der indregistreret 39.641 nye biler. Det var 4.063 flere end i tredje kvartal året forinden, hvor der blev indregistreret 35.578 antal biler. Det betød dermed, at bilsalget voksede med 11,4 procent i tredje kvartal sammenlignet med samme periode året forinden. Denne fremgang bidrog til det foreløbige resultat for hele 2023, hvor antallet af registreringer i årets første ni måneder er 13,6 procent højere end de første ni måneder af 2022.

De 3 mest populære mærker i september var henholdsvis Tesla, Volkswagen og Audi.

Elbilerne opnåede største andel nogensinde

September måned bød på 6.360 nye elbiler. Det var mere end en fordobling af antallet i forhold til september måned sidste år, hvor der blev indregistreret 3.006 nye elbiler. I procent var der tale om en fremgang på 111,6 procent. El udgjorde som drivmiddel 42,7 procent af registreringerne, hvilket er den største andel af salget på en måned, som drivmidlet nogensinde har udgjort.

Kommende afgiftsstigninger i 2026 kan dog sætte en kæp i hjulet på udviklingen. Med de kommende afgiftsstigninger i 2026 vil købspriserne på elbiler komme til at stige, hvilket kan gøre det mindre attraktivt at vælge en elektrisk bil. Derfor er det helt centralt for udviklingen, at afgifterne holdes i ro.

Der kom færre Plug-in hybrider

I september blev der indregistreret 1.284 nye plug-in hybridbiler. I forhold til september måned i 2022, blev der registreret 917 færre plug-in hybrid biler, hvilket svarer til en nedgang på 41,7 procent. Plug-in hybrid bilernes popularitet har været nedadgående måned for måned i mere end et år, når man sammenligner med samme måned året forinden. Forklaringen herpå skal findes i aftalen om registreringsafgift fra 2020, som har betyder at afgifterne på plug-in hybrider løbende stiger. I september 2023 udgjorde plug-in hybriderne 8,6 procent af de indregistrerede biler.

Drivmiddelfordelingen

Den store fremgang i elbilsalget skabte forskydninger i drivmiddelfordelingen. El blev det største drivmiddel i september med en markedsandel på 42,7 procent. Det var en fremgang på 19,6 procentpoint fra september 2022, hvor el havde en markedsandel på 23,1 procent. Elbilerne var den eneste kategori der forøgede markedsandelen i forhold til samme måned sidste år. Markedsandelen for benzin faldt med 2,7 procentpoint til 31,1 procent i september. Den største tilbagegang kunne ses hos plug-in hybriderne, hvis markedsandel faldt med 8,3 procentpoint til 8,6 procent. Den tredje største kategori var mild-hybriderne.

De opladelige personbiler - elbilerne og plug-in hybriderne - udgjorde i september 2023 over halvdelen af nyregistreringerne med en andel på 51,5 procent.

Segmentfordeling

SUV'erne var i september endnu engang det suverænt mest populære segment blandt danske forbrugere. Segmentfordelingen for september 2023 viste, at 61 procent af de indregistrerede biler var SUV'er. Sammenlignet med samme måned sidste år gik SUV'ernes markedsandel frem med 5 procentpoint. De største forskydninger, foruden SUV'erne, var mellem segmenterne D: stor og C: mellem som gik tilbage med hhv. 2,2 og 1,9 procentpoint.

Internt i SUV segmentet var det de store SUV’er, der oplevede den største fremgang. De store SUV'er gik frem med imponerende 14,1 procentpoint til at udgøre en intern andel i SUV-segmentet på 40 procent. De to største tilbagegange var til de små og mellemstore SUV'er, som gik tilbage med henholdsvis 8,1 og 5,5 procentpoint.

Fordeling mellem leasing og køb

Privatleasingen udgjorde i september en andel på 23,8 procent og erhvervsleasingen udgjorde en andel på 30,8 procent. Samlet set udgjorde leasing dermed 54,5 procent af markedet i september. Det efterlod en købsandel på 45,5 procent. Købsandelen har generelt været faldende siden januar, men har i 3 kvartal været stigende. Niveauet i september er 7,2 procentpoint under niveauet i januar. Derimod har privatleasingandelen været stigende siden årsskiftet, mens andelen af erhvervsleasing har været svingende i perioden. Det er lavere end ved årsskiftet, hvor andelen udgjorde 33,8 procent. Stigningen i leasingandelene kan ses som et tegn på usikkerhed hos forbrugerne, da leasing er mindre forpligtende ift. til køb.

Siden årsskiftet har der været en stigning i andelen af private anskaffelser. Her er andelen af private anskaffelser steget med 5,5 procentpoint fra 58,8 procent i januar til 64,3 procent i september, hvilket sker på bekostning af en lavere andel af erhvervsanskaffelser.

Yderligere oplysninger

Fakta 

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilproducenternes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas. 

Kildeangivelse

Gengivelse af tekst: De Danske Bilimportører

Gengivelse af tal og statistik bedes kildeangivet: bilstatistik.dk