Som resultat af god aktivitet på flere markeder, voksede EU-bilsalget i første kvartal. Blandt elbilerne var der også vækst, og her var Danmark endnu engang blandt landene med mest fremgang.

På trods af en lille tilbagegang i EU-bilsalget i marts landede resultatet for første kvartal på næsten 2,8 millioner nye biler og en vækst på 4,4 procent sammenlignet med første kvartal sidste år. Alle de fire største markeder, Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien, oplevede vækst.

EU-bilsalget har holdt et fint niveau i første kvartal af 2024, selv med et lille fald i marts. Vi glæder os over, at der overordnet har været høj fart på bilsalget på flere af de europæiske markeder,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Elbilsalget var også i vækst i EU i første kvartal. Der kom godt 330.000 nye elbiler ud på EU’s veje, hvilket er 3,8 procent flere end i første kvartal af 2023. Første kvartal bød på store udsving i elbilsalget fra land til land, men endnu engang var Danmark blandt landene med de største fremgange:

Det er positivt, at Danmark sætter et godt eksempel for mange af de øvrige EU-lande. Hvis det skal fortsætte, kræver det dog, at afgifterne holdes i ro. Der er flere eksempler på, hvordan elbilsalget er gået i stå i flere af vores nabolande, hvor de økonomiske incitamenter er blevet fjernet for tidligt. Det kan vi stadig nå at undgå i Danmark,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

Yderligere oplysninger

Mads Rørvig

Adm. direktør

+45 30 16 10 04 mr@bilimp.dk

Kristine Bonnerup Vind

Konsulent

+45 31 36 90 66 kbv@bilimp.dk

FAKTA

Bilindustrien er arbejdsgiver for 13 millioner europæere. I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020). På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne køretøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler. 5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020 og prisen for disse biler var over 900 milliarder kroner.

Kildeangivelse

De Danske Bilimportører, ACEA