Februar leverede 11.597 nyregistrerede personbiler og dermed en fremgang på 13,7 procent ift. samme tidspunkt sidste år.

Efter mange måneders fald i indregistreringerne i 2022, begyndte det at lysne i januar 2023, hvor antallet af nyregistreringer steg. Denne udvikling er fortsat i februar, hvor antallet af nyregistrerede biler igen er vokset sammenlignet med samme måned sidste år.

I løbet af februar er der kommet 11.597 nye personbiler ud på de danske veje, hvilket er en stigning på 13,7 procent. Det betyder, at årets første måneder har budt på i alt 22.000 nye personbiler, hvilket er en stigning på 12,3 procent i forhold til begyndelsen af 2022.

”Bilåret 2023 er startet godt, men fra et lavt udgangspunkt. Der er kommet gang i leveringerne af nye biler til stor glæde for os i bilindustrien, men også især for de mange danskere, der har ønsket sig en ny bil,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

Elbilerne stormer frem

Det er særligt elbilerne, der oplever fremgang på det danske marked. Februar bød på 3.148 nye elbiler, hvilket er en stigning på 83,3 procent sammenlignet med sidste år. Det betyder også, at der allerede er kommet 5.350 nye elbiler ud på de danske veje i 2023, hvilket er 58,1 procent flere end sidste år. Omvendt ser det ud for plug-in hybriderne, der taber markedsandele, og er gået tilbage med 31 procent i februar sammen lignet med sidste år.

”Danskerne er ved at omstille sig til elbilerne, og det går stærkt. Det skaber et stigende behov for flere ladestandere, så opladning af bilen bliver let tilgængelig – både i hverdagen og på de længere ture”, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

 

 


Personbilsalget i fremgang

Februar bød på 11.597 nye personbiler, hvilket er 1.400 flere end i februar 2022. Det udgør en stigning på 13,7 procent. Fremgangen i bilsalget, der karakteriserede januar 2023, er dermed fortsat ind i årets anden måned. Stigningen kommer dog fra et lavt udgangspunkt, efter et 2022 med mange udfordringer. År til dato er der dermed blevet indregistreret 22.000 nye biler, hvilket er en stigning på 12,3 procent sammenlignet med de første to måneder af 2022.


Månedens mest populære mærker er Volkswagen som nummer 1, Tesla som nummer 2 og Peugeot som nummer 3.

Elbilerne holder momentum

Februar var en særligt god måned for elbilerne. Der er blevet registreret 3.148 nye elbiler, hvilket er 83,3 procent flere end i februar 2022, hvor antallet var 1.717. Elbilerne har efterhånden fundet fodfæste på det danske marked, hvilket blandt andet er et resultat af afgiftsrabatten, en forbedret ladeinfrastruktur og ny teknologi i bilerne. Derudover er modeludbuddet blevet større, hvilket også har stor betydning for, at elbilerne er blevet så attraktive. Elbilerne har dermed også udgjort 27,14 procent af det samlede personbilsalg i februar. Elbilerne er, sammen med den nyere teknologi i benzin- og dieselbiler, årsagen til, at CO2-udledningen fra nye biler er faldet 37 procent siden 2019. År til dato er der allerede solgt 1.965 flere elbiler end på samme tidspunkt sidste år, hvilket udgør en stigning på 58,1 procent.


Plug-in hybridsalg falder igen

Der er blevet registreret 532 færre plug-in hybrider i februar 2023, sammenlignet med februar 2022, hvilket udgør et fald på 31 procent. Dette afspejler den faldende interesse for plug-in, der viser, at registreringsafgiftsaftalen fra 2020 har den ønskede effekt. I 2022 byttede elbilerne og plug-in hybriderne plads. Hvor plug-in hybriderne havde føringen og fremgangen i 2021, har elbilerne nu definitivt overhalet, og denne tendens fortsætter i 2023’s første måneder. Plug-in hybridernes andel af det samlede personbilsalg er faldet fra 16,8 procent i februar 2022 til 10,2 procent i februar 2023.



Fremgang til SUV-segmentet

Endnu en måned er SUV-segmentet det dominerende på det danske bilmarked, med en markedsandel på 51,9 procent. Dette segment har også haft stor fremgang løbende i 2022. Segmentet har oplevet en stigning på 5 procentpoint sammenlignet med samme måned sidste år. Fremgangen til SUV-segmentet er især sket på bekostning af mellemsegmentet og det store segment, som er gået tilbage med henholdsvis 2,6 og 4,6 procentpoint. Det næststørste segment er de mindre biler, der udgjorde 22,7 procent i februar 2023, efter en lille stigning på 2,1 procentpoint i forhold til februar 2022.

Zoomes der ind på SUV-segmentet er det tydeligt, at de mellemstore biler er de mest eftertragtede med en markedsandel på 43,9 procent. Derudover sidder både de små og store SUV’er på en betydelig del af markedet, mens markedsandelene er små hos både premium-, luksus- og offroad-SUV’erne. Der er dog blevet registreret 2 luksus-SUV’er i februar 2023, mens der ikke blevet solgt nogen samme måned sidste år.

Fordelingen mellem købs- og leasingandel 

Mens købsandelen i januar 2023 var større end leasingandelen for første gang i et år, er den faldet lidt i februar. Privatleasing udgjorde 17,3 procent og erhvervsleasing udgjorde 35,2 procent, hvilket efterlader en købsandel på 47,5 procent. I økonomisk usikre tider, giver det mening for mange at lease fremfor at købe. Denne tendens har præget 2022 og er stadig til stede.


Yderligere oplysninger

Mads Rørvig

Adm. direktør

+45 30 16 10 04 mr@bilimp.dk

Fakta 

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilproducenternes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas. 

Kildeangivelse

Gengivelse af tekst: De Danske Bilimportører

Gengivelse af tal og statistik bedes kildeangivet: bilstatistik.dk