Marts 2017 blev den næstbedste måned for personbilerne nogensinde. Der kom 22.759 nye personbiler ud på vejene, og det tal er med til at gøre første kvartal med 59.921 til det bedste første kvartal i Danmark og i øvrigt det næstbedste kvartal overhovedet.

Pressemeddelelse vedrørende salget af person-, vare- og lastbiler samt busser for marts 2017 samt år til dato 2017.

BILSALGET FORTSÆTTER PÅ HØJT NIVEAU

Marts 2017 blev den næstbedste måned for personbilerne nogensinde. Der kom 22.759 nye personbiler ud på vejene, og det tal er med til at gøre første kvartal med 59.921 til det bedste første kvartal i Danmark og i øvrigt det næstbedste kvartal overhovedet.

Marts 2017 ligger knap 19% over marts 2016 og er hele 29% over februar 2017. Første kvartal er med 59.921 knap 15% over første kvartal i 2016. Uagtet at påsken i år ikke ligger i første kvartal som sidste år, der også havde 29 dage i februar, er bilsalget endog meget tilfredsstillende og en særdeles god begyndelse på et år hvortil også forventningerne var pæne. Direktør hos De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen forklarer:
’Hos De Danske Bilimportører forventede vi, trods flere år med absolut rekordsalg, at vi ville se et fortsat pænt bilsalg i 2017, og det bekræfter første kvartal absolut. Det er naturligvis meget tilfredsstillende, ikke blot for branchen, men for hele Danmark, idet bilsalget ses som en vigtig indikator for den generelle økonomiske situation. Vi er meget positive, og forventer at tendensen fortsætter.’
Segmenter 
Tendenserne som vi har set dem i nogen tid bekræftes – de mindste biler i A segmentet falder lidt, de lidt større biler i B segmentet ligger omtrentlig på samme andel, mens vi ser lidt vækst i J segmentet med de såkaldte crossovers fortsætter med en pæn vækst.
Leasing
Tendenserne indenfor leasing fortsætter også. Den samlede leasingandel er i år 41% mod 43% i 2016 og 38% i 2015. Heraf udgør de privatleasede biler i år 31% mod 30% for hele sidste år og 24% i 2015.
Ser man på de privates anskaffelse af personbiler er udviklingen at knap 21% af de private i år, har anskaffet deres bil via privatleasing, og det er nogenlunde det samme som i 2016, hvor tallet var knap 22%.
Miljøbiler
Antallet af nye elbiler er i første kvartal på blot 35 mod ca. 110 i 2016. Sidste år så vi også en meget spæd start på året for elbilerne, men i år er vi på et endnu lavere niveau. Ligeledes er salget af de miljøvenlige opladninghybrider (plug-in hybrider), også på et ganske lavt niveau. I første kvartal i år er der solgt ca. 50 opladninghybrider mod dobbelt så mange i sidste års første kvartal.
Hybridbiler uden separat opladning steg til gengæld fra ca. 1.500 i første kvartal sidste år til knap 2.300 for den tilsvarende periode i år.
’Den lov som pålagde elbilerne indfasning af afgift fra januar 2016 ændrede også afgiftsforholdene for plug-in hybridbilerne, og da afgiften stiger de kommende år, får Danmark ikke glæde af det kommende store udbud af mere miljørigtige biler – biler som kan løse danskeres transportbehov, da de har lang rækkevidde og samtidig er meget miljøvenlige. Igen efterlyser vi en samlet reform af bilafgifterne, så vi i Danmark også kan få glæde af den nye teknologi, som vi ser komme fra fabrikkerne.’ siger Gunni Mikkelsen, Direktør for De Danske Bilimportører.
Varebiler
Salget af varebiler fortsætter ligeledes stærkt. Marts alene var i år på ca. 17% over den samme måned sidste år og hele 45% over februar. Første kvartal ligger med 8.854 varebiler på samme niveau som sidste år. De mindre varebiler (under 2.500kg totalvægt og 50% afgift), udgjorde med 3.140 stk. ca. 36% af de solgte varebiler i første kvartal. De øvrige varebiler fordeler sig med 4.268 i segmentet 2.501-3.490kg totalvægt, mens 1446 stk. er på B-kørekortets maksimale 3.500kg.
’Der er en klar stigende tendens i efterspørgslen fra erhvervslivet, som har været der gennem de seneste år, og der er stor interesse for at anskaffe ny varebil. Det er udtryk for et fortsat højt aktivitetsniveau samt et behov for løbende at udskifte bilparken til det mest moderne og effektive.’ fremfører Gunni Mikkelsen.
Lastbiler
Salget af lastbiler i marts blev på 507, hvilket er det samme niveau som både måneden før i februar såvel som i marts 2016. For første kvartal 2017 er salget samlet 1.217, hvilket er bare 2,8% under den tilsvarende periode i 2016, hvor der blev solgt 1.252 lastbiler.
Det samlede salg af kommercielle biler til vare- og godstransport blev således for første kvartal i år på 10.071, hvilket ret præcist er det samme niveau som sidste års 10.127.
’Vi tolker helt klart salget af vare- såvel som lastbiler, som er driftsmidler i de mange forskellige erhverv, som et meget positivt tegn på aktivitetsniveauet. ’ udtaler Gunni Mikkelsen
Busser 
Salget af busser i marts måned blev på 69, og der er år til dato solgt 173 buser mod 108 for den tilsvarende periode i 2016. Det årlige marked er typisk på 5-600 busser, og er præget af færre men større handler og ofte som et resultat af offentlige trafikudbud.
Fakta 
En opladningshybrid (plug-in hybrid) bil, har både en elmotor og en benzinmotor. Elmotoren kan oplades via ekstern forsyning, ligesom en almindelig elbil. Den kan således både køre på ren el, ren benzin eller på en kombination af de to drivmidler.

Generelle Top 10 lister

I bilagene finder du en overordnet Top 20 liste over mest solgte modeller, samt Top 10 lister for personbiler for segmenterne A, B, C, D og J.
Alle gengivelser af data og oplysninger bedes kildeangives med De Danske Bilimportører.
Yderligere oplysninger: Direktør, Gunni Mikkelsen, på tlf. 3136 1041 eller gmi@bilimp.dk

OBS! Opdateret 03-04-2017 kl 11.58