Endnu en måned med corona-nedlukning af detailhandlen satte sit aftryk på bilsalget. Med kun 9.912 nye personbiler i februar måned og et fald på hele 40,1 procent år-til-dato, sammenlignet med samme periode sidste år, glæder vi os til i dag at kunne genåbne bilforretningerne.
Som det meste af detailhandlen, har bilforhandlere landet over været lukket for kundebesøg siden jul, men onsdag d. 24. februar offentliggjorde Regeringen og dens støttepartier en aftale om kontrolleret genåbning af ”udsalgsvarebutikker”, som bl.a. omfatter bilforhandlere, pr. 1. marts. Det er bestemt godt nyt for bilbranchen, som har været hårdt prøvet af først langstrakte afgiftsforhandlinger i efteråret og dernæst corona-nedlukning i vintermånederne.
”Med genåbningen af landets bilforhandlere er der udsigt til, at de danske bilforhandlere kan begynde at indhente vinterens tabte salg. Genåbningen sidste sommer viste, at kunderne vender hurtigt tilbage, når butikkerne får lov til at slå dørene op. Denne gang er det med lidt flere restriktioner og forholdsregler end i sommer, men vi håber og tror på, at det samme, overordnede mønster vil gøre sig gældende igen,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Opadgående grønne salgsandele
Ligesom resten af bilsalget har også de opladelige biler været påvirket af corona-nedlukningen. Bemærkelsesværdigt er det dog, at andelen af grønne i det totale salg fortsat holder niveau. I den forgangne måned udgjorde de opladelige biler sammenlagt 17,2 procent af nyregistreringerne – andelen var 7,3 procent i samme måned sidste år. Imens elbilerne udgjorde 3,5 procent, udgjorde de opladelige plug-in hybrider 13,7 procent af nyregistreringerne i februar måned.
”De grønne biler holder momentum trods svære betingelser. Det er imponerende. De opladelige biler benytter ny teknologi, som stadig er nyt land for mange bilister. Alligevel er en stor andel af bilkøberne i februar hoppet med på den grønne vogn, selvom de ikke har kunnet komme på besøg hos forhandlerne og se, føle og mærke fremtidens biler. Det vidner om stor tillid til de grønne biler fra forbrugernes side,” siger Mads Rørvig.
Yderligere oplysninger
Pressefoto
Klik her
Fakta
De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilfabrikkernes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas.
Kilde
De Danske Bilimportører på baggrund af data fra Bilstatistik.dk.
Detaljeret information
Se venligst nedenstående.
——
Endnu en måned med corona-nedlukning
Med 9.912 nyregistreringer i februar måned tog bilsalget igen et dyk. 33,9 procent færre nye biler kom der ud på vejene i den forgangne måned sammenlignet med februar 2020, hvor der blev indregistreret 15.003 nye personbiler.
I årets første to måneder er det dermed kun blevet til 20.168 nye biler, hvilket er 40,1 procent færre end samme periode i fjor.
De tre mest populære mærker i februar 2021 var Volkswagen, Peugeot og Mercedes-Benz.
De opladelige biler med store salgsandele
347 nye elbiler blev det til i februar måned. Selvom det er en nedgang på 29,6 procent i forhold til salgstallet fra februar 2020, er der tale om et beskedent opsving på 0,2 procentpoint, når man kigger på elbilernes andel i det totale bilsalg. I den forgangne måned var således 3,5 procent af alle nyregistreringer elbiler mod 3,3 procent i samme måned i fjor.
År-til-dato er der indregistreret 924 nye elbiler imod 1.023 i de to første måneder af 2020. Andelen af elbiler i år er foreløbigt på 4,6 procent, hvilket er 1,5 procentpoint højere end i 2020.
I løbet af årets første to måneder er der blevet indregistreret 2.815 nye plug-in hybrider svarende til 14,0 procent af samtlige nyregistreringer i 2021.
I februar blev det til 531 nye, alm. (ikke-opladelige) hybridbiler. Det er 30,5 procent færre end i samme måned sidste år, hvor 764 alm. hybrider fik asfalt under dækkene for første gang. 899 nye alm. hybrider er det dermed blevet til i 2021 indtil videre, hvilket er 43,6 procent færre end i samme periode sidste år.
Salgsudvikling i segmenterne
I absolutte salgstal var der nedgang i alle segmenter i forhold til februar 2020, hvis vi ser bort fra Premium- og Luksus-segmentet. Bedst gik det dog SUV’erne, der formåede at øge deres markedsandel med 6,5 procentpoint. Omvendt oplevede Lille- og Mellem-segmentet nedgange på hhv. 2,8 og 3,2 procentpoint i andel af markedet.
Udvikling i køb- og leasingandel
I februar 2021 udgjorde privatleasinger 17,6 procent af nyregistreringerne, erhvervsleasinger 37,4 procent, mens køb udgjorde 45,0 procent.
Efterspørgslen fra private og erhverv
Top 10- og 20-lister
De Danske Bilimportører på baggrund af data fra Bilstatistik.dk.
Kildeangivelse
Alle gengivelser af data og oplysninger bedes kildeangives: De Danske Bilimportører.
Yderligere oplysninger
Følg os på: