I august voksede EU’s bilmarked med 21 procent. Det var den 13. måned i træk med vækst i det europæiske bilsalg. De mange måneder med fremgang peger på, at markedet er kommet stærkt tilbage fra sidste års leveringsudfordringer.

I august 2023 blev der indregistreret 787.626 nye biler, hvilket var en fremgang på 21 procent sammenlignet med august måned sidste år. August 2023 blev dermed den 13. måned i træk med fremgang, hvilket vidner om et marked, der for alvor er kommet tilbage fra de leveringsudfordringer, som tidligere plagede bilsalget i EU. De fleste markeder kunne registrere tocifrede procentvise fremgange, herunder de 3 største markeder: Tyskland (+37,3 procent), Frankrig (+24,3 procent) og Italien (+11,9 procent).

År til dato er der kommet 7,1 millioner nye biler ud på de europæiske veje. Det svarer til en fremgang på 17,9 procent i forhold til de 8 første måneder af 2022. De danske bilsalg voksede med 6 procent i august og med 13,6 procent fra januar til august sammenlignet med samme periode i 2022.

Bilindustrien var påvirket af flere store udfordringer i løbet af 2022, som særligt prægede årets første halvdel. Vi er derfor glade for, at der for 13. måned i træk er fremgang i salget, da det vidner om, at markedet er ved at stabilisere sig igen,” siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.

Andelen af elbiler vokser fortsat

I august 2023 steg antallet af nyregistrerede elbiler i EU med  118 procent. Derved nåede EU op på 165.165 nye elbiler, som i august udgjorde 21 procent af det samlede bilsalg. Det er første gang nogensinde, at elbilerne udgjorde mere end 20 procent af de samlede nyregistreringer i EU. Med en enkelt undtagelse oplevede alle EU-markeder stor vækst. Tyskland, som er det største marked målt på volumen, kunne registrere en massiv fremgang på 170,7 procent. År til dato er salget af elbiler vokset med 62,7 procent. I Danmark voksede elbilsalget i august med 95,5 procent, og el udgjorde som drivmiddel 35,2 procent af de nyregistrerede biler.

Der kom i EU flere plug-in hybrid biler i august, og markedet voksede med 5,5 procent. På trods af fremgangen blev markedsandelen for plug-in mindre, da den faldt fra 8,5 procent til 7,4 procent i august. Dette førte til, at de opladelige biler opnåede en samlet markedsandel på 28,4 procent i august. Hybridbilerne oplevede vækst og udgjorde 23,9 procent af de solgte biler i EU. Benzin- og dieselbilernes markedsandele faldt begge. Benzin gik fra 38,7 procent i august 2022 til 32,7 procent i august 2023. Diesel faldt med 3,6 procentpoint fra 16,1 procent i august 2022 til 12,5 procent i august i år.

”Det er glædeligt, at elbilerne slår igennem i EU. Elbilerne udgør nu en femtedel af salget i EU, og denne andel vil kun blive større. I Danmark er vi foran og ligger ret højt over EU's gennemsnit, når vi ser på hvor stor en andel som elbiler fylder. Dette kan dog ændre sig med kommende afgiftsstigninger i 2026, som vi frygter vil bremse salget af elbiler. Det er derfor vigtigt, at afgifterne på elbiler holdes i ro,” siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.

Yderligere oplysninger

FAKTA

Bilindustrien er arbejdsgiver for 13 millioner europæere. I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020). På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne køretøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler. 5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020 og prisen for disse biler var over 900 milliarder kroner.

Kildeangivelse

De Danske Bilimportører, ACEA

Tal for EUs bilsalg i august