Hvis EU skal kunne nå CO2-målene for 2030, kræver det en markant acceleration i opsætningen af ladepunkter. Faktisk skal der ugentligt installeres 19.000 flere ladepunkter, viser ny rapport.

Nye tal fra den europæiske bilindustri viser, at antallet af elbiler i EU voksede tre gange så hurtigt som antallet af nye ladepunkter fra 2017 til 2023. Det betyder, at der er blevet flere elbiler om hvert ladepunkt, og at opladning dermed er blevet mindre tilgængeligt.

Det er bekymrende, at udviklingen er gået den vej de seneste år. Elbilernes udbredelse kræver ikke bare god ladeinfrastruktur i enkelte lande, men på tværs af hele EU. Opstillingen af ladestandere skal gevaldigt op i tempo,” siger Allan Skytte Christensen, Chefkonsulent i De Danske Bilimportører.

Ifølge den nye rapport blev der på tværs af EU opsat 150.000 ladepunkter i 2023, og det vurderes, at antallet skal op på 1,2 millioner om året, svarende til 22.000 om ugen, frem mod 2030, hvis det skal være realistisk at nå CO2-målene. Det svarer til 19.000 flere om ugen, end der bliver opsat nu, og det kræver prioritering:

Der er behov for politisk handling, og det skal gå stærkt, hvis vi skal nå klimamålene. AFIR-forordningen stiller krav til opsætning af ladeinfrastruktur i de enkelte medlemslande, men det er slet ikke nok. Vi skal have alle kommuner til at sætte ambitiøse mål for udrulningen af ladeinfrastruktur. Og vi skal have indført laderet for de borgere, der bor i etagebyggeri uden adgang til egen ladeboks, så der kommer flere udbud. Kun på den måde vil manglen på lademuligheder ikke stå i vejen for elektrificeringen af transporten,” siger Allan Skytte Christensen, Chefkonsulent i De Danske Bilimportører.

Yderligere oplysninger

Allan Skytte Christensen

Chefkonsulent

+4528409844 asc@bilimp.dk

FAKTA

Bilindustrien er arbejdsgiver for 13 millioner europæere. I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020). På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne køretøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler. 5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020 og prisen for disse biler var over 900 milliarder kroner.

Kildeangivelse

De Danske Bilimportører, ACEA