Antallet af nyregistrerede lastbiler voksede med 30 procent i juli. Heriblandt er det også kommet flere elektriske lastbiler på vejene.

Der har været fremgang i antallet af nye lastbiler i 2023 og dette var også tilfældet i løbet af juli måned. Her blev der indregistreret 273 nye lastbiler, hvilket er 64 flere enheder end samme måned sidste år, hvor antallet var 209. Procentvis voksede markedet for lastbiler dermed med 30,6 procent. Generelt har lastbilmarkedet oplevet vækst siden februar måned, hvor april har været den eneste undtagelse med et marginalt fald på 1,9 procent. Blandt de nye lastbiler er flere elektriske lastbiler, hvilket betyder, at andelen i juli steg med 266 procent.

Elektrificeringen af tung transport er afgørende, når det kommer til den grønne omstilling. Det er glædeligt at der kommer flere elektriske lastbiler til. Dog er der fortsat udfordringer, når det kommer til pris og ladeinfrastruktur, som lige nu er en hindring for en hurtigere elektrificering.” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Anderledes står det til blandt varebilerne. Antallet af nyregistrerede varebiler har været præget af nedgange i løbet af året, og juli blev en måned med en større tilbagegang på 20,1 procent. Det står i kontrast til måneden forinden, hvor antallet af nye varebiler steg med 13,4 procent.

Faldet i antallet af nye varebiler er desværre et resultat af de fortsatte udfordringer med levering samt økonomisk usikkerhed, hvor der er rentestigninger og et efterslæb fra corona og inflation.” siger Mads Rørvig.


Varebilsalget er påvirket

Antallet af nyregistrerede varebiler har været lavere end samme måned året forinden i fem ud af de sidste syv måneder. Der var dog lyspunkter i maj og juni, hvor antallet af nye varebiler voksede. Maj måned var 0,5 procent bedre end samme måned sidste år, og juni var hele 13,4 procent bedre. Årsagerne til den foreløbige nedgang i registreringerne i de øvrige måneder kan blandt andet findes i efterdønningerne fra den økonomiske usikkerhed, der er opstået grundet høj inflation, COVID-19 og rentestigninger.

Forskydninger i varebilernes drivmiddelfordeling

I juli måned var der forskydninger i drivmidlernes markedsandele hos varebilerne. Der var en tilbagegang for diesel, det førende drivmiddel på markedet, som gik tilbage med 4,3 procentpoint. Diesel er, på trods af en nedgang i markedsandel, fortsat den markant største drivlinje med 80,5 procent af salget. Faldet i dieselvarebilernes markedsandel blev slugt af de hybride og elektriske varebiler, som gik frem med hhv. 2 og 1,8 procentpoint. Hybridvarebilerne formåede i juli måned at fordoble deres markedsandel, som gik fra 0,8 procent i juli 2022 til 2,8 procent i 2023. De elektriske varebiler udgjorde i juli måned 9,9 procent af salget mod 8,1 i juli 2022. Plug-in varebilerne havde en fremgang på 0,76 procentpoint og opnåede dermed en markedsandel på 1,5 procentpoint.

Mens de opladelige samt almindelige hybride varebiler opnåede en større markedsandel, gik de resterende kategorier tilbage i markedsandel. Diesel, benzin og mildhybrid gik alle tilbage med henholdsvis 4,3, 0,1 og 0,2 procent.

Forskydninger i vægtklasserne

I løbet af juli var der forskydninger i vægtklassefordelingen blandt varebiler. Den lettere vægtklasse (op til 2.500 kg) gik frem med 3,6 procentpoint i forhold til juli 2022. Det betød, at den mellemtunge vægtklasse (2501 - 3.491 kg) og den tunge vægtklasse (over 3.491 kg) gik tilbage med henholdsvis 1,6 og 2 procentpoint. Forskydningerne ændrede dog ikke på, at den mellemtunge vægtklasse (2501-3490 kg) fortsat var den markant mest populære vægtklasse, som i juli fik en markedsandel på 50,4 procent af nysalget.

Lastbilerne går frem

Antallet af nyregistrerede lastbiler er i løbet af 2023 vokset med 3,8 procent, når man sammenligner med samme periode i 2022. Der er i løbet af 2023 blevet indregistreret 2.778 lastbiler, hvilket er 101 flere end i 2022. Lastbilerne har generelt været præget af fremgange måned for måned. Fem ud af syv måneder har været med vækst - nogle måneder havde tocifret vækst, blandt andet juli 2023. Året startede ud med en markant nedgang på 33,5 procent i januar, hvorefter der har været udsving i størrelserne på fremgangene. Juli var med stigningen på 30,6 procent den måned med størst fremgang.

Flere lastbiler på el

Også blandt lastbilerne var der i juli forskydninger på drivmiddelfordelingen. Markedsandelen for diesellastbiler faldt med 5,5 procentpoint. Diesel beholder dog tydligt sit tag på markedet, som det markant mest populære drivmiddel blandt nyregistrerede lastbiler. På trods af nedgangen på 5,5 procentpoint, så står diesellastbiler for 91,6 procent af de nyregistrerede lastbiler. Nedgangen i diesellastbilernes andel var til fordel for de elektriske lastbiler, hvis markedsandel voksede med 5,2 procentpoint, hvilket resulterede i en markedsandel på 8,1 procent.

Gas og eldrevne lastbiler udgør en større del af markedet i 2023 end de gjorde i 2022. Fra januar til juli kom der 32 gasdrevne lastbiler på de danske veje, hvilket betyder, at gasdrevne lastbiler udgjorde 1,15 procent af lastbilsalget i årets første 7 måneder. I samme periode har de elektriske lastbiler udgjort 6,4 procent af nyregistreringerne.

De mellemstore lastbiler var mest populære

Der var mindre forskydninger i vægtklassernes markedsandele i juli måned, når man sammenligner med juli 2022. Den lettere vægtklasse (op til 16 ton) var mindre populær i juli 2023 og oplevede en nedgang i markedsandelen på 1,2 procentpoint. Markedsandelen landede på 10,3 i juli, og det var dermed den vægtklasse med den mindste markedsandel. Den mellemtunge vægtklasse (16-24 ton) gik frem i juli måned og markedsandelen voksede med 1,4 procentpoint, hvilket resulterede i en markedsandel på 22 procent. Den tunge vægtklasses (over 24 ton) markedsandel faldt marginalt med 0,2 procentpoint. Den spinkle tilbagegang betød intet for vægtklassens markedsposition, da den fortsat havde den ultimativt største markedsandel på hele 67,8 procent.

Færre nye busser i 2023

I juli måned blev der indregistreret 65 busser, hvilket var 57 enheder mindre end samme måned sidste år, hvor der blev solgt 122 enheder. Antallet af nye busser gik derfor tilbage i juli med 46,7 procent. Dog skal der, som altid, tages forbehold for, at der generelt sælges få enheder og at salg ofte sker i større partier. Derfor er analyserne baserede på et lille datasæt, som således betyder større udsving og dermed markante procentvise udviklinger.

Pressefoto

Klik her

Kildeangivelse

Gengivelse af pressemeddelelsens tekstindhold bedes kildeangivet: De Danske Bilimportører

Gengivelse af tal og statistikker bedes kildeangivet: Bilstatistik.dk

Yderligere oplysninger

Mads Rørvig

Adm. direktør

+45 30 16 10 04 mr@bilimp.dk