Årets første tre kvartaler for varebiler, lastbiler og busser i EU var præget af stor vækst. Nyregistreringerne blandt varebiler steg med 14,3 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Blandt lastbiler og busser oplevede en endnu stejlere stigning på henholdsvis 23 og 18,5 procent.
I de første tre kvartaler af 2023 steg salget af nye varebiler i EU med 14,3 procent, da der blev solgt mere end en million enheder i årets første ni måneder. Væksten i salget var primært drevet af flotte resultater på de største EU-markeder, hvor det spanske marked voksede med 20,5 procent, det tyske marked med 18,2 procent og det italienske marked med 16,7 procent.
Lastbilerne oplevede også en stor stigning i årets første tre kvartaler på 23 procent. I alt blev der solgt 268.766 lastbiler i EU i perioden. Tyskland førte an med mere en 75.000 nyregistrerede lastbiler, hvilket var en markant stigning på 31,2 procent i forhold til samme periode sidste år. De andre store EU-markeder voksede også betydeligt, heriblandt Spanien med 23,8 procent, Italien med 17 procent, Frankrig med 15,6 procent og Polen med 10,9 procent.
For busserne var der også vækst at finde i årets første tre kvartaler, da nyregistreringerne i EU steg med 18,5 procent sammenlignet med sidste år. Derved nåede bussalget i EU op på 23.645 enheder for årets første ni måneder. Frankrig var førende med et salg på 4.735 solgte busser, hvilket var en stigning på 9,1 procent. Italien og Spanien havde også betragtelige stigninger på henholdsvis 65,9 og 58,1 procent.
“I begyndelsen af 2023 var det meget usikkert, hvad bilåret 2023 ville bringe. Året har indtil videre heldigvis budt på flotte fremgange for både personbiler, varebiler, lastbiler og busser i EU. Det er vi naturligvis meget tilfredse med,” siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.
I de første tre kvartaler af 2023 beholdte diesel positionen som det mest populære drivmiddel, da diesel stod for 83 procent af markedet for varebiler. Markedsandelen faldt dog med 4 procentpoint i forhold til niveauet fra 2022. Alternative drivlinjer vandt terræn i løbet af årets første ni måneder, hvor elektriske varebilers markedsandel steg til 7,3 procent. Denne fremgang har sit udgangspunkt i markante trecifrede procentvise stigninger i Frankrig og Holland på henholdsvis 102,2 og 136,8 procent.
Diesel var, som ved varebilerne, det dominerende drivmiddel på lastbilmarkedet, hvor diesellastbiler udgjorde 95,5 procent af nye lastbilregistreringer fra januar til september i år. Salget af diesellastbiler i EU voksede i perioden med hele 22 procent, hvilket kan tilskrives de store markeder i EU, heriblandt Tyskland, Frankrig, Polen og Italien. Antallet af nyregistrerede elektriske lastbiler steg massivt med 321,7 procent, hvilket resulterede i 3.918 elektriske lastbiler i EU. Tyskland havde en fremgang på 297,9 procent, mens Holland havde en enorm fremgang på 1.463,6 procent. Tilsammen udgjorde Tyskland og Holland 65 procent af salget af elektriske lastbiler i EU. Med den store fremgang udgør elektriske lastbiler nu en markedsandel på 1,5 procent. Det var næsten en firedobling fra niveauet i 2022, hvor markedsandelen var på 0,4 procent.
Salget af nye elektriske busser i EU steg med 31,5 procent i løbet af årets første 9 måneder. Der blev solgt 3.405 elektriske busser, hvilket gav el en samlet markedsandel på 14,4 procent. Det er en stigning på 1,4 procentpoint i forhold til niveauet i 2022. Spanien havde den største procentvise vækst blandt de primære markeder på 246,2 procent. Herefter kom Frankrig og Tyskland med fremgange på 35,8 og 26,9 procent. Salget af hybride busser steg med 156,1 procent, hvilket var mere end en fordobling af markedsandelen i forhold til 2022, hvor det gik fra 5,9 procent i 2022 til 12,8 procent i de første ni måneder af 2023. På trods af den voksende popularitet blandt elektriske og hybride busser var dieselbusser stadig mest populære med en markedsandel på 64,7 procent.
Bilindustrien er arbejdsgiver for 13 millioner europæere. I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020). På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne køretøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler. 5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020, prisen på disse bliver var over 900 milliarder kroner.
De Danske Bilimportører, ACEA