Juli blev den 12. måned i træk med vækst i EU-bilsalget. De opladelige biler udgjorde 21,5 procent af det samlede antal nyregistreringer.

Der kom 851.156 nye personbiler ud på vejene i EU i juli, hvilket resulterede i en fremgang på 15,2 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Det betyder, at der nu har været 12 sammenhængende måneder med fremgang i EU’s bilsalg, efter en lang periode med forskellige udfordringer. Der var vækst at spore på langt de fleste EU-markeder inklusiv de fire største: 19,9 procent i Frankrig, 18,1 i Tyskland, 10,7 i Spanien og 8,7 i Italien.

År til dato er der kommet 6,3 millioner nye biler ud på EU’s veje, hvilket er 17,6 procent flere end i de 7 første måneder af 2022. Her har der også været vækst på størstedelen af markederne. Danmarks bilsalg voksede med 14,5 procent i juli og med 14,7 procent fra januar til juli, sammenlignet med samme periode i 2022.

De fine fremgange, som vi oplever i det danske bilsalg, er også markante på størstedelen af EU’s markeder. Det er positivt, at der er kommet mere gang i hjulene efter en svær periode for bilsalget,” siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.

Elbilerne har godt fat i EU's markeder

Der kom væsentligt flere nye elbiler på EU's veje i juli 2023 end i juli 2022. Markedsandelen for elbiler steg til 13,6 procent fra 9,8 procent i juli 2022, hvilket udgør en stigning på 3,8 procentpoint. I alt blev det til 115.971 nyregistrerede elbiler i EU i juli, hvilket betyder, at der nu er kommet 819.725 nye elbiler i EU i de 7 første måneder af 2023. Den største elbiltilvækst befandt sig i Belgien og lå på hele 235,9 procent. Elbilsalget voksede i næsten alle lande og i Danmark udgjorde stigningen 82,3 procent i juli.

Der kom flere plug-in hybrider til i juli, men markedsandelen forblev på de 7,9 procent, som den også lå på i juli 2022. Det gav de opladelige biler en samlet markedsandel på 21,5 procent i juli. Hybridbilerne oplevede vækst og udgjorde 25,6 procent af de samlede nyregistreringer. Der var fald i markedsandelen for både benzin og diesel.

"Elbilerne har fået fodfæste på tværs af EU, og udviklingen går stærkt. Det er enormt positivt for den grønne omstilling i EU, men stiller også krav til forudsætningerne, herunder et stærkt ladenetværk i alle EU-landene," siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.

Yderligere oplysninger

Bilindustrien er arbejdsgiver for 13 millioner europæere. I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020). På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne køretøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler. 5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020, prisen på disse bliver var over 900 milliarder kroner. 

Kildeangivelse

De Danske Bilimportører, ACEA