I maj kørte 22.541 biler ud i sommervejret. Det er et lille plus i forhold til sidste års ellers høje majsalg på 22.300 og en stigning på 20 procent i forhold til april.

22.541 biler fik nummerplader på i maj – et lille plus i forhold til sidste år. Hvis vi kigger tilbage på sidste måned, hvor salget blev 18.713, ser vi en stigning på hele 20 procent.

Et blik på årets første fem måneder, viser et marked på samme niveau, idet der i år er solgt 98.216 nye biler mod 99.832 biler i sidste års tilsvarende måneder – en forskel på blot ca. 1.600 biler svarende til 1,6 procent. Forskellen til sidste år er mindsket og må betegnes som marginal. Importørerne og deres forhandlere oplever stor efterspørgsel og lyst til at handle ny bil – hvilket også afspejles i forbrugertilliden*, der både er steget et pænt stykke siden sidste måned og ikke har været højere siden maj sidste år*.

Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen uddyber:
Bilsalget i maj tog virkelig fart og vi har nu indhentet en god portion af det lille efterslæb, vi har haft i forhold til årets salg i de første 5 måneder. Vi konstaterer, at danskerne igen har stor lyst til at købe ny bil og den generelle forbrugertillid er støt stigende. Det kan vi naturligvis kun være glade for – og vi har da også positive forventninger til de kommende sommermåneder.

Segmenter

Ser vi på segmentfordelingen – altså hvilke typer og størrelser af biler, danskerne køber – er tendensen den samme, vi har set det seneste stykke tid: Færre af de mindste biler, et stabilt mellemsegment og en stor stigning blandt SUV’er – primært blandt de såkaldte crossovers. Det generelle billede er stadig, at danskerne har anskaffet sig lidt større biler.
Mikrobilernes andel er faldet fra ca. 21% for to år siden, til nu kun at udgøre 10% i maj 2018. For første gang, er det nu i maj ikke længere de mindre biler i B-segmentet, der udgør den største klasse, da B-segmentet endte på en andel på omkring 24% – for år til dato er vi dog stadig oppe på 26%. Vi ser et mindre fald i den lille mellemklasse (C-segmentet) fra 18-20% de seneste år til nu at være 17%. Den store mellemklasse (D-segmentet) er rykket lidt op fra 9% sidste år til 11% for de første 5 måneder af 2018. Højdespringeren er crossovers i SUV’ernes J-segment, som altså er sprunget fra at udgøre ca. 12% af markedet for to år siden, til i maj 2018 at blive det største segment med en andel af det samlede salg på knap 27%.
Der er rigtig mange forskellige biler i J-segmentet, men fælles for dem, er en høj bil sammenlignet med de traditionelle sedan’er, stationcars og hatchbacks: den er lettere at komme ind og ud af, har en høj siddeposition, der er god plads generelt og som fører har man et godt overblik –  noget mange værdsætter
Tendensen er klart, at danskerne går efter lidt større og mere rummelige biler, hvor der er plads til både børn, kæledyr og bagage. Når de også køber biler med mere udstyr, er det både godt for trafiksikkerheden og komforten for familierne i dagligdagen,” udtaler direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
Generelle Top 10 lister
I maj blev det endnu en gang Peugeot, der tog 1. pladsen med et salg på 958, Nissans Qashqai er igen rykket op i graderne og lander altså på en 2. plads i denne måned med 870 solgte. Volkswagens Golf kom ind på en 3. plads i maj med 641 solgte.
Volkswagen blev igen det mest solgte mærke efterfulgt af Peugeot og Renault.
Se vedhæftede ark med top 10 modeller for de enkelte segmenter samt samlet top 20 for maj måned.
Statistik
Denne pressemeddelelse er baseret på tal fra SKATs datakørsel fra 26. maj, samt De Danske Bilimportørers egne registreringer til og med 31. maj 2018 – præcisionen antages at være på mere end 99,9%.
Kildeangivelse 
Alle gengivelser af data og oplysninger bedes kildeangives med: De Danske Bilimportører.
Yderligere oplysninger
Direktør Gunni Mikkelsen på tlf. 3136 1041 eller gmi@bilimp.dk

*Forbrugertillidsindikatoren fra Danmarks Statistik