Antallet af ladepunkter i august 2023 i Danmark var fordoblet i forhold til august sidste år. Det er positivt, da antallet af elbiler vil stige i fremtiden og dermed skabe en enorm efterspørgsel efter ladepunkter. 

Der kom i løbet af august flere offentlige ladepunkter til de danske elbilister. I august måned sidste år var der 6.981 offentlige ladepunkter i Danmark. Ved udgangen af august 2023 var dette tal mere end fordoblet til 14.335 offentlige ladepunkter. Der blev dermed etableret 7.354 nye ladepunkter i løbet af det sidste år, hvilket svarer til en stigning på hele 105 procent.

Blandt de offentlige lynladepunkter var væksten endnu større. Her voksede antallet med 110 procent i forhold til august måned sidste år, hvilket betød, at Danmark rundede 1.300 offentlige lynladepunkter i august 2023.

Flere ladepunkter er godt nyt – både for elbilisterne og for den grønne omstilling af bilparken. Der er fortsat behov for mere ladeinfrastruktur i hele landet, særligt for de borgere der ikke har mulighed for opsætning af en privat ladestander. Her har kommunerne en stor rolle i udrulningen af mere ladeinfrastruktur,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

I samme periode steg antallet af elbiler på de danske veje med 68 procent, hvilket vil sige, at væksten i antallet af ladepunkter var større end stigningen i antallet af elbiler. Det er positivt, da det betyder, at færre elbiler konkurrerer om hvert ladepunkt.

Fremgangen i antallet af ladestandere betød, at 11,1 elbiler skulle deles om hvert offentligt tilgængelige ladepunkt på landsplan. Det er en klar forbedring fra august måned sidste år, hvor der var 13,6 elbiler per offentligt tilgængelige ladepunkt. Udviklingen er positiv for de danske bilister, da den sikrer en nemmere opladning af bilen, særligt for borgere i byerne og for bilister der kører længere ture.

Der er behov for regulering af markedet

Det stigende antal elbiler på de danske veje skaber et behov for regulering af lademarket, særligt når det kommer til at skabe gennemskuelige markedsvilkår omkring betaling for opladning. De Danske Bilimportører ønsker at udbygningen af den danske ladeinfrastruktur bliver fulgt op af tiltag, der sikrer fri og fair konkurrence på lademarkedet.

"Forbrugerne skal vide hvad de betaler for en opladning. Det gavner forbrugeren og gør skiftet til elbil mere smidigt, hvis der kommer mere gennemsigtighed på lademarkedet." siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Yderligere oplysninger

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilproducenternes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas.

Kildeangivelse

De Danske Bilimportører, bilstatistik.dk, Zapup.eu Chargex Analytics

Pressefoto

Klik her