I andet kvartal af 2022 fortsætter salget af el-biler med at stige og udgør nu 9,9 % af det samlede antal af personbilsregistreringer i EU.

Andelen af el-biler udgør 9.9 procent i 2. kvartal, mens de i 1. kvartal var på 10 procent. Den samme historie gælder for plug-in hybriderne, som har haft et minimalt fald i markedsandel fra 8.9 til 8.7 procent. Derved har de konventionelle fossildrevne biler genvundet en lille andel af markedet i 2. kvartal.

Hvis man sammenligner tallene fra 2. kvartal i 2021 er historien noget mere positiv og viser en gunstig udvikling for den grønne omstilling. I EU udgjorde andelen af de fossilebiler i 2. kvartal af 2021 62 procent, men er nu faldet til 55.8 procent. Det største fald ses i andelen af benzinbiler, som faldt med 3.3 procent, mens dieselbilernes andel faldt med 2.9 procent.

Elektrificeringen er tydelig i 2. kvartal

Udviklingen i Danmark ligner udviklingen i EU. Der har været en mindre tilbagegang i andelen af opladelige biler fra 1. kvartal til 2. kvartal. Det er dog betydeligt bedre i 2. kvartal 2022 i forhold til 2. kvartal af 2021, da der er kommet 1796 flere elbiler ud på vejene og markedsandelen er sprunget fra 8.4 til 15.8 procentpoint i. Denne stigning er sket på bekostning af de fossildrevene biler, da benzin og og dieselbiler er faldet med henholdsvis 2 og 4 procentpoint i samme periode. Herudover har der også været et fald på 2.1 procent til plug-in hybriderne, hvilket illustrerer at afgiftsstigningerne har haft betydning.

Den automotive industri er arbejdsgiver for 12,6 millioner europæerer (2018).

I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020).

På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne kørertøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler.

5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020, prisen på disse bliver var over 900 millarder kroner.