I juli kom 16.449 biler ud at køre i det danske sommerland – et fint plus i forhold til sidste års salg i juli på 15.208 biler (8,2%).

I juli kom 16.449 biler ud at køre i det danske sommerland – et fint plus i forhold til sidste års salg i juli på 15.208 biler (8,2%).
16.449. Så mange biler fik nummerplader på i årets store sommerferiemåned. Det er en pæn stigning i forhold til sidste års salg i juli, hvor sommervejret var en helt anden kaliber. Solskin og sydlandsk varme får åbenbart købelysten og køreglæden til at stige. Nøjes vi med kun at kigge tilbage på sidste måned, er vi på et noget lavere niveau, men det er fuldstændig som altid, da det er helt sæsonbetinget.
Året har efter 7 måneder resulteret i 137.199 nye personbiler, hvilket er blot er 1,3% under de 139.005 biler sidste år – der er således, om end ikke i absolutte tal, så alligevel tale om et rekordhøjt bilsalg.

Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen uddyber:
Bilsalget i juli var absolut tilfredsstillende og det lader til, at de ferieramte danskere har haft købelysten intakt på trods af hedebølgen. Og juli er ikke den eneste måned, hvor bilsalget har været i højt gear – hele året har været absolut stabilt og ganske højt. Vores konklusion er derfor også, at det går godt for danskerne og økonomien i samfundet: danske forbrugere og virksomheder fortsætter med at købe lidt større biler og typisk også med mere sikkerhedsudstyr. Vi forventer, at tendensen holder de kommende måneder.
Segmenter
Hvilke typer og størrelser af biler, køber danskerne? Svaret er, at de fortsat køber færre af de mindste biler, et stabilt mellemsegment og en stor stigning blandt SUV’er – primært blandt de såkaldte crossovers. Derfor er den overordnede tendens, at danskerne fortsætter med at rykke over i lidt større – og ikke mindst sikrere – biler i 2018.

Mikrobilernes andel er faldet fra ca. 17% sidste år, til nu kun at udgøre 10% her i 2018. B-segmentet har i mange år været det mest solgte i Danmark, hvor vores biler generelt er lidt mindre end i vores europæiske nabolande – andelen ligger på ca. 25% for år til dato (et minimalt fald sammenlignet med sidste år). De seneste måneder har vi dog set, at SUV-segmentet har overhalet indenom. Vi ser et mindre fald i den lille mellemklasse (C-segmentet) fra 18-20% de seneste år til nu at være ca. 17%. Den store mellemklasse (D-segmentet) er rykket et par procentpoint op til nu at udgøre knap 11% for de første 7 måneder af 2018. Højdespringeren er crossovers i SUV’ernes J-segment, som altså er sprunget fra at udgøre ca. 17% af markedet for sidste år, til i 2018 at udgøre en andel af det samlede salg på knap 27%. Dermed bliver SUV-segmentet med de populære cross-overs det største segment.
Her er det vigtigt at præcisere, at der er rigtig mange forskellige biler i J-segmentet, men fælles for dem, er en høj bil sammenlignet med de traditionelle sedan’er, stationcars og hatchbacks: den er lettere at komme ind og ud af, har en høj siddeposition, der er god plads generelt og som fører har man et godt overblik.
Nu hvor bilafgifterne er sat ned ad flere omgange de seneste par år, fortsætter tendensen med, at danskerne køber lidt større biler – flere har fået mulighed for at rykke et nummer op i bilstørrelse for de samme penge. Det betyder også, at flere går efter de mere rummelige biler, hvor der er plads til hele familien. Og det betyder heldigvis ikke, at man behøver at gå på kompromis med miljøet, da mange af de større biler fås i modeller, der er ligeså grønne som mikrobilerne, der altid har haft ry for at være meget brændstoføkonomiske,” udtaler direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
Top 3
I juli tog Nissans Qashqai igen førertrøjen med et salg på 791, Volkswagens Polo er rykket lidt op i hierarkiet og får en 2. plads med 618 antal solgte og på en 3. plads kommer Citroëns C3 ind med 526 solgte biler.
Volkswagen blev igen det mest solgte mærke efterfulgt af Peugeot og Toyota.
Statistik
Denne pressemeddelelse er baseret på tal fra Motorstyrelsens datakørsel fra 28. juli, samt De Danske Bilimportørers egne registreringer til og med 31. juli 2018 – præcisionen antages at være på mere end 99,9%. Vores pressemeddelelse om salget af vare-, lastbiler og busser samt tal og kommentarer til salget af el- og hybridbiler følger tirsdag d. 7. august efter Motorstyrelsens (SKAT) datakørsel med de konsoliderede tal.
Kildeangivelse 
Alle gengivelser af data og oplysninger bedes kildeangives med: De Danske Bilimportører.
Yderligere oplysninger
Direktør Gunni Mikkelsen på tlf. 3136 1041 eller gmi@bilimp.dk