Efter en hård januar sidste år voksede EU’s personbilsmarked med 11,3 procent I januar 2023. Året 2023 starter dermed positivt i EU for både elbiler og benzinbiler.

I januar oplevede EU en fremgang på 760.000 flere nyregistreringer af personbiler. Det er en stigning på 11,3 procent, når man sammenligner med januar 2022. På landeniveau blev regionens positive resultater afspejlet i tre af de fire nøglemarkeder. De stærkeste fremgange var i Spanien (+51,4 procent) og Italien (+19,0 procent), efterfulgt af Frankrig, med en mere beskeden, men stadig solid vækst (+8,8 procent). Undtagelsen fra denne tendens var Tyskland, som registrerede et fald på 2,6 procent i sidste måned.

2022 var et hårdt bilår. Det er dejligt at se, at der igen er fremgang i bilsalget, både i Danmark og på europæisk plan. Den nedadgående kurve er for knækket for nu, og det glæder os meget. Vi ser positivt på markedet og forventer fremgang i 2023, men fra et lavt udgangspunkt” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører

Elbilerne vinder stadig frem

Januar måned bød på en stigning i registreringer af nye elbiler på 22,9 procent sammenlignet med samme måned sidste år. De 22,9 procent kan oversættes til, at der i januar var 71.984 nyregistreringer i hele EU. Det giver elbilerne en markedsandel på 9,5 procent. Det er en fremgang på 0,9 procentpoint sammenlignet med januar 2022, hvor elbilerne havde en markedsandel på 8,6 procent. De fleste af regionens markeder bidrog væsentligt til denne vækst med to- og trecifrede procentvise stigninger. Der var dog nogle få undtagelser på nogle af EU's største markeder: Tyskland, Sverige og Italien gik tilbage med henholdsvis 13, 18 og 9 procent.

Forskel på benzin og diesel

Der var fremgang på for nyregistreringer af nye benzinbiler i EU. I januar var der en stigning på 12,3 procent, hvilket bidrog til udvidelsen af deres markedsandel på 37,9 procent i EU. Det er en lille fremgang på 0,3 procentpoint sammenlignet med januar 2022. Denne fremgang kn dog ses på alle de fire hovedmarkeder i EU. Spanien havde den største stigning på markante 59,4 procent. Dernæst var der fremgange i både Italien (+15,5 procent), Frankrig (+11,9 procent) og Tyskland (+3,5 procent).

Til gengæld oplevede dieselbilerne tilbagegang. Januar bød, på trods af en markant stigning på det italienske (+21,4 procent) og spanske (+19,0 procent) marked, på et fald på 1,6 procent. I forhold til markedsandel, så betød dette et fald på 2 procentpoint i markedsandel fra 17,9 procent til 15,9 procent.

Yderligere oplysninger

Mads Rørvig

Adm. direktør

+45 30 16 10 04 mr@bilimp.dk

Den automotive industri er arbejdsgiver for 13 millioner europæere. I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020). På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne køretøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler. 5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020, prisen på disse bliver var over 900 milliarder kroner. 

Kildeangivelse

Tekstindhold bedes kildeangivet: De Danske Bilimportører

Tal og statistik bedes kildeangivet: ACEA