I september måned kom 3.189 nye elbiler ud at køre på de danske veje. Det svarer til 22,4 procent af alle månedens 14.222 nye personbiler, hvilket er den hidtil højeste andel elbiler over en hel måned. Plug-in hybriderne ligger på samme niveau med 22,9 procent af salget.

De grønne biler  fortsætter deres fremfærd på det danske marked. I den forgangne måned udgjorde el- og plug-in hybridbilerne hele 45,3 procent af septembers nyregistrerede personbiler – med andre ord kunne næsten hver anden nye bil køre på strøm fra en ladestander. Til sammenligning var 21,4 procent af de nye biler opladelige i samme måned sidste år.

September måned satte også punktum for 3. kvartal, der i alt bød på 17.190 nye opladelige biler svarende til 39,6 procent af kvartalets nyregistreringer. Dermed er vi nu oppe på 43.458 nye el- og plug-in hybridbiler i 2021 – i 2020 blev der nyregistreret 32.513 grønne biler over hele året.

Det eksplosive salg af grønne biler stiller høje krav til ladeinfrastrukturen, som ikke må blive en stopklods for den grønne omstilling. I øjeblikket halter udrulningen af ladenetværket efter, og der er brug for handling hurtigt for de grønne biler.

“Den voldsomme stigning i grønne biler stiller store krav til ladeinfrastrukturen, som endnu ikke er tilstrækkelig. Selvom der investeres massivt i ladeinfrastruktur, er der stadig problemer med kapaciteten, når salget af opladelige biler går så hurtigt, som det gør. Med de mange investeringer der i øjeblikket foretages i ladeinfrastruktur, er jeg dog optimistisk omkring, at vi i løbet af næste år får en bedre balance”, udtaler Mads Rørvig, adm. direktør, De Danske Bilimportører.

Mangel på mikrochips bremser det generelle personbilsalg

Efterspørgslen på nye biler er høj hos de danske bilforhandlere, men i øjeblikket opleves der problemer med leverancer fra mange af bilfabrikkernes underleverandører. I nogle tilfælde resulterer det i længere leveringstider på nye biler.

”Flere kunder må i øjeblikket vente længere end normalt på deres nye bil pga. en global mangel på mikrochips og andre corona-afledte faktorer. Det er vi naturligvis ærgerlige over, da det på den korte bane forsinker den grønne omstilling. Der er dog stadig biler at få med kort leveringstid, hvis man står og skal købe ny”, forklarer Mads Rørvig.

Set over alle drivmidler går bilsalget med sine 14.222 nyregistreringer i september måned 17,3 procent tilbage i forhold til september sidste år. Samme tilbagegang ses også, hvis salget i 3. kvartal 2021 sammenholdes med salget i 3. kvartal 2020 – her ligger nedgangen på 19,1 procent. På nuværende tidspunkt er vi 1,5 procent efter sidste års bilsalg i samme periode. Coronakrisen gør det svært at sammenligne nedslagspunkter i bilsalget på tværs af 2020 og 2021.

Yderligere oplysninger  

  • Interview og citater: 
    Adm. Direktør Mads Rørvig, tlf. +45 30 16 10 04 eller mr@bilimp.dk 
  • Data, statistik og bilag: 
    Seniorkonsulent Caroline Høegh-Guldberg, tlf. +45 20 32 13 70 eller chg@bilimp.dk 

Pressefoto 

Klik her 

Fakta 

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilfabrikkernes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas. 

Kilde 

De Danske Bilimportører på baggrund af data fra Bilstatistik.dk. 

Kildeangivelse 

Gengivelse bedes kildeangives: De Danske Bilimportører, Bilstatistik.dk 

 


 

Tilbagegang i det samlede personbilsalg

Det blev til 14.222 nye personbiler i september måned. Det er en nedgang på 17,3 procent i forhold til september 2020. 3. kvartal blev ikke meget bedre med en nedgang på 19,1 procent. År-til-dato er der indregistreret 139.953, hvilket er 1,5 procent færre end i samme periode af 2020, hvor der blev indregistreret 142.137 nye personbiler.

.

De tre mest populære mærker i 3. kvartal 2021 var Volkswagen, Toyota og Audi.

Endnu en måned med rekordhøj andel elbiler

3.189 nye elbiler fik asfalt under dækkene i september måned. Det er en stigning på 36,5 procent i forhold til i fjor, hvor det blev til 2.337 nye elbiler. I markedsandele udgjorde elbilerne hele 22,4 procent, hvilket er 8,8 procentpoint mere end i samme måned sidste år.

I 2021 er der allerede indregistreret næsten dobbelt så mange elbiler i løbet af de første tre kvartaler, sammenlignet med samme periode af 2020. 14.998 nye elbiler er der indregistreret i 2021, indtil videre, hvilket svarer til 10,7 procent af markedet. I de første tre kvartaler af 2020 udgjorde elbilerne 5,3 procent af det danske personbilmarked.

Mange nye plug-in hybrider

Med 3.250 nyregistreringer – og 22,9 procent af månedens nyregistreringer - havde plug-in hybridbilerne også en ganske god måned. Salget af plug-in hybrider steg med 141,1 procent i forhold til september 2020, der bød på 1.348 nye plug-in’er. I september sidste år stod plug-in’erne for 7,8 procent af markedet.

I 2021 er der indtil videre indregistreret 28.042 nye plug-in hybridbiler, hvilket er 157,3 procent mere end i samme periode af 2020. Samtidig er plug-in hybridernes markedsandel gået fra 7,7 procent i de første tre kvartaler af 2020 til foreløbige 20,0 procent i 2021.

De alm. (ikke-opladelige) hybrider gik 14,8 procent tilbage i den forgangne måned, i forhold til samme måned i fjor. I september 2021 fik 702 alm. hybrider plader på, hvilket var tilfældet for 824 i september sidste år.

I år er der blevet indregistreret 6.965 nye, alm. hybridbiler, indtil videre, hvilket er 12,9 procent flere end i samme periode sidste år.

Fremgang til SUV’erne i 3. kvartal

Med 19.684 nyregistreringer var SUV-segmentet det klart største i 3. kvartal 2021. SUV-segmentet er vokset hele 8,8 procentpoint i forhold til 3. kvartal 2020. Omvendt er det gået 3. kvartals næststørste segment, Lille-segmentet, der afgav en markedsandel på 8,1 procentpoint.

Også i SUV-segmentet var det særligt de små biler, der gik tilbage. Andelen af Lille-biler i SUV-segmentet er således faldet fra 34,2 procent i 3. kvartal sidste år til 26,4 procent i det forgangne kvartal. I den anden ende af spektret finder vi den store klasse, som oplevede en fremgang på 7,5 procentpoint.

Fordelingen mellem købs- og leasingandel

Fordelingen mellem køb og leasing har været nogenlunde konstant siden marts. I september 2021 udgjorde privatleasinger 12,8 procent af nyregistreringerne, erhvervsleasinger 32,6 procent, imens køb udgjorde 54,7 procent.

 


 

Yderligere detaljer om bilsalget 

Pressemeddelelse om salg af varebiler, lastbiler og busser udsendes d. 5. oktober 2021. 

Top 10- og 20-lister 

Vedhæftet findes: 

  • Top-10 for de enkelte personbilssegmenter og top-20 over de mest solgte bilmodeller (september 2021) 
  • Top-10 for de enkelte personbilssegmenter og top-20 over de mest solgte bilmodeller (ÅTD) 
  • Oversigt over det samlede salg af personbiler fordelt på drivmidler (september 2021) 
  • Oversigt over det samlede salg af personbiler fordelt på drivmidler (ÅTD) 

Kilde 

De Danske Bilimportører på baggrund af data fra Bilstatistik.dk. 

Kildeangivelse 

Gengivelse af pressemeddelelsens tekstindhold bedes kildeangivet: De Danske Bilimportører, bilstatistik.dk

Yderligere oplysninger 

Interview og citater: Adm. Direktør Mads Rørvig, tlf. +45 30 16 10 04 eller mr@bilimp.dk
Data, statistik og bilag: Seniorkonsulent Caroline Høegh-Guldberg, tlf. +45 20 32 13 70 eller chg@bilimp.dk

Følg os på: