Indregistreringerne for september måned er lavere end samme måned sidste år. Dog på et væsentligt bedre niveau end tidligere på året.

September bød på 13.011 nyregistrerede personbiler, hvilket er et fald på 8,5 procent i forhold til samme måned sidste år. Sammenlignet med de øvrige måneder i 2022, har faldet i september dog været mindre. År til dato er der indregistreret 22 procent færre personbiler sammenlignet med samme tidsrum året forinden.

Økonomien er præget af stor usikkerhed, og bilmarkedet er ingen undtagelse. Men på trods af høj inflation og lavere forbrugertillid, er der fortsat stor efterspørgsel på nye biler. Dette kombineret med kortere leveringstider, giver derfor grund til at se håbefuldt på de næste par måneder hvad angår nyregistreringerne.

”Vi er nu i sidste kvartal af 2022 og kan se tilbage på et år der har været præget af mange udfordringer for bilindustrien. Det begynder dog at lysne for leverancerne, og vi håber derfor på en god slutspurt for 2022” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Elbiler vinder over plugin

I september 2022 er der nyregistreret 3.007 elbiler og 2.201 plug-in hybridbiler, hvilket betyder, at de opladelige biler har udgjort 40 procent af registreringerne. Elbilerne overgår således igen plugin-hybridbilerne, hvilket skyldes et større udbud af elbiler samt at afgifterne på plugin-hybridbilerne stiger.

Den seneste udvikling i salget af de opladelige biler har været forventelig som følge af afgiftsaftalen fra december 2020. Særligt her i slutningen af året, er der et stort incitament til at anskaffe sig en opladelig bil inden afgifterne stiger til nytår” siger Mads Rørvig.


Mindre fald i personbilsalget

13.011 nye personbiler blev indregistreret i september 2022, hvilket er et fald på 8,5 procent i forhold til september 2021, hvor det samlede antal indregistreringer var 14.216. Næsten hele 2022 har været præget af et lavere bilsalg end sidste år, hvilket blandt andet skyldes manglen på delkomponenter. Bilproducenterne har for nyligt varslet kortere leveringstider på biler og det begynder at kunne ses i tallene. Selvom der også har været et fald i september, er dette fald meget mindre, end det har været set i løbet af de senest 6 måneder. År-til-dato er der blevet solgt 109.117 personbiler, mod 139.939 på samme tidspunkt sidste år, hvilket svarer til et fald på 22 procent.


I top 3 over de mest populære mærker er Volkswagen nummer 1, Toyota nummer 2 og Mercedes-Benz nummer 3.

Masser af elbiler i 2022

September bød på 3.007 elbiler, hvilket betyder, at de har stået for 23,1 procent af de samlede nyregistreringer. Sammenlignet med september 2021 er der et lille fald på 5,6 procent, hvilket skyldes et rigtig godt resultat i september 2021, kombineret med at mange købere fortsat må vente lidt på en elbil i 2022, fordi der er mangel på mikrochips. Efterspørgslen på elbiler i Danmark er intakt, og derfor stiger bestanden kraftigt. I september har bestanden af elbiler overhalet bestanden af plug-in hybridbiler og der forventes flere gode nyheder på elbilfronten. År til dato er der blevet registreret 19.545 nye elbiler, hvilket er er en stigning på 38 procent, sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.


7. måned med fald til plug-in hybriderne

Elbilernes fremgang sker til dels på bekostning af plug-in hybriderne, som er faldet med 32,2 procent i september 2022, sammenlignet med september 2021. Hvor der sidste år blev registreret 3.248 plug-in hybrider i september, har antallet i år været 2.201. Det betyder også, at plug-in hybriderne kun har udgjort 16,9 procent af salget i september, men kombineret med elbilernes store andel af markedet, har de opladelige biler samlet set udgjort 40 procent af de samlede nyregistreringer i september. Skiftet i efterspørgslen efter henholdsvis elbiler og plug-in hybrider hænger sammen med aftalen om afgifter fra december 2020, hvor afgiftsrabatten på plug-in hybrider udfases hurtigere end den på elbiler. År-til-dato er der blevet indregistreret 18.949 nye plug-in hybrider i 2022, hvilket er 32,4 procent færre end der var blevet indregistreret på samme tidspunkt sidste år.


SUV’erne er fortsat populære

SUV-segmentet sidder på en stor andel af markedet og september er ingen undtagelse. Sammenlignet med september 2021, er SUV-segmentet vokset med 9,6 procentpoint, hvilket giver det en samlet andel på 55,68 procent. Fremgangen er især sket på bekostning af mikro- og mellemsegmentet, som er gået tilbage med henholdsvis 5,7 og 4,5 procentpoint, mens også det lille og det store segment har oplevet en mindre tilbagegang på henholdsvis 1,1 og 0,9 procentpoint. Premium-segmentet er vokset med 1,5 procentpoint i september, og dets markedsandel er dermed vokset til 3,61 procent, men ellers har der ikke været de store udsving blandt de øvrige segmenter.


Fordelingen mellem købs- og leasing andel 

Leasing har været dominerende i forhold til køb siden januar 2022, hvilket også var tilfældet i september. Grundet den store usikkerhed i økonomien er der mange der udskyder de store køb, som kræver større overvejelse. I september har andelen af privatleasede biler været 14,39 procent, mens andelen for erhvervsleasing har været 40,04. Det efterlader en samlet købsandel på 45,57 procent.


Yderligere oplysninger

Mads Rørvig

Adm. direktør

+45 30 16 10 04 mr@bilimp.dk

Stine Bo Rosenquist

Seniorkonsulent

+45 53 37 01 36 sbr@bilimp.dk

Fakta 

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilproducenternes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas. 

Kildeangivelse

De Danske Bilimportører, bilstatistik.dk